کد مطلب: ۹۷۰۸
تاریخ انتشار: شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵

شعر آیینی و غیرآیینی نداریم

ایسنا:  یک شاعر معاصر گفت: شعر آیینی و غیرآیینی نداریم و محتشم در زمان سرودن اشعارش، کلمه آیینی هیچگاه به ذهنش نمی‌آمد و اگر اعتقاد به این نام داشت باید در دیوان کاملش این کلمه را می‌دیدیم.

 علی موسوی گرمارودی در همایش گرامیداشت محتشم کاشانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این اسم‌گذاری‌ها در شعر برای سال‌های اخیر است و نباید شیفته اسامی بشویم و یا اینکه به دنبال این باشیم که کی چه می‌گوید و چگونه می‌گوید.

وی افزود: محتشم کاشانی شاعری بود که در طول تاریخ قریب هزارساله مرثیه خوانی اباعبدالله الحسین (ع) یکی از برجسته‌ترین شاعران در این زمینه است.

وی ادامه داد: شگفتی این شاعر مرثیه‌سرا در این است که این جایگاه رفیع و زبان فاخر شعر را در حوزه ترکیب دارد و در هیچ شعری در دیوانش جایی مانند ترکیب بند وجود ندارد.

موسوی گرمارودی تصریح کرد: محتشم ترکیب‌بند خود را با کلمه باز شروع می‌کند و همواره اولین کلمه در شعر دری است که به روی شعر باز می شود و این کلمه را هوشمندانه انتخاب کرده است.

این شاعر معاصر اظهار کرد: درباره محتشم خیلی حرف‌ها زده نشده و خیلی‌ها از حرف‌ها را ما باید درباره محتشم بزنیم، ایرادهایی به وی وارد شده است، به گونه‌ای که شهید مطهری درباره محتشم می‌گوید" کفه حماسه سبک‌تر از عرصه‌های دیگر در شعر محتشم است."

موسوی گرمارودی گفت: باید به عنوان یک منتقد بدون نظر گرفتن جایگاه محتشم به شعرهای او نگاه کنیم، حتی حافظ شیرازی که ۵۰۰ غزل از وی باقی مانده است، با هوشمندی به دنبال به جای گذاشتن این مقدار شعر بوده است که از این تعداد می‌توان گفت حدود ۲۵۰ غزل وی عالی است.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST