کد مطلب: ۹۷۲۱
تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵

بزرگان در مرثیه‌سرایی به پای محتشم نمی‌رسند

ایسنا: فتح‌الله مجتبایی گفت: در غزل‌سرایی و قصیده‌سرایی محتشم به شمس‌الشعرا معروف بود ولی به پای بزرگان این نوع شعرها نمی‌رسد اما در مرثیه‌سرایی بزرگان به پای محتشم کاشانی نمی‌رسند.

به گزارش ایسنا، این چهره پیشکسوت فرهنگی در نشست دبیران افتخاری نخستین کنگره محتشم کاشانی اظهار کرد: در زمان ناصرخسرو و دیوان خاقانی و در رساله سعدی مرثیه‌سرایی دیده می‌شود ولی مرثیه‌سرایی محتشم منحصربه فرد است و بعد از وی مورد تقلید دیگر مرثیه‌سرایان قرار گرفته است.

او افزود: در شعر گاهی لفظ بر معنا و گاهی معنا بر لفظ غلبه دارد و در مرثیه‌سرایی محتشم در سطح متوسط تعادل معنا و لفظ دیده می‌شود.

عضو پیوسته فرهنگستان ادب و زبان فارسی با بیان اینکه محتشم یک شخصیت بین‌المللی است، گفت: ترکیب‌بند عاشورایی محتشم در سرتاسر ایران و در کشورهای دیگر مانند هند و پاکستان خوانده می‌شود که این نشان‌دهنده این است که مرثیه‌سرایی هیچ کس به پای محتشم نمی‌رسد.

مجتبایی با بیان اینکه کاشان از لحاظ فرهنگی یکی از ارکان تاریخ و فرهنگ ایران است، با تشکر از برگزاری کنگره محتشم در کاشان گفت: این کنگره جوابی برای رسانه‌ها و کشورهای خارجی است که علیه ایران تبلیغ می‌کنند.

این نویسنده تاکید کرد: برگزاری مراسم بزرگداشت در کشور باید تبدیل به یک سنت شود و برای چهره‌های برجسته سرتاسر ایران این‌گونه مراسم برگزار شود.

مجتبایی در پایان خاطرنشان کرد: باید در تمام شهرها و حتی روستاهایی که افرادی در آن‌ها زندگی می‌کرده و در تاریخ فرهنگ مملکت مؤثر بوده‌اند آیین‌های بزرگداشت برگزار شود.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST