کد مطلب: ۹۷۵۴
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵

چاپ یک نمایشنامه از نویسنده آوانگارد امریکایی

هنرآنلاین: هنر آوانگارد یکی از جذاب‌ترین سبک‌های هنری قرن بیستم محسوب می‌شود که اوج کار آن را در ایالات متحده امریکا در دهههای تکرار نشدنی ۶۰ و ۷۰ می‌شد، دید. مری فلدهاوس وبر یکی از نمایشنامه‌نویسان زن آن نسل بود که در دوران حیاتش علاوه بر نگارش نمایشنامه، به خاطر نگاهی که به هنر داشت به فعالیت‌هایی چون نقاشی، طراحی، کارگردانی و مستندسازی نیز پرداخت. 

انتشارات نیلا با ترجمه دانیال مهران‌زاده اخیراً دست به انتشار یکی از آثار این نویسنده کمتر شناخته شده در ایران زده است. نمایشنامه «دنیا کج شده و به پهلو دراز کشیده» اثری فشرده و به مانند کارنامه خانم فلد هاوس وبر سرشار از ایده‌های خلاف عادت و تازه است که زندگی مردی به نام ماک را می‌کاود و فرایند رشد و چگونگی مرد شدن او به معنای متعارف را از طریق تربیت پذیرفته شده جامعه به تصویر می‌کشد. در کنار این موضوع نمایشنامه «دنیا کج شده...» به یک مسئله معاصر هم می‌پردازد و آن ارتباط انسان با حیوان و تربیتی که انسان در نوع نگرش خود نسبت به حیوانات پیدا می‌کند. این مضمون به طور کلی یکی از مضامینی است که مورد توجه و تأکید مری فلدهاوس وبر بوده است.

از دیگر آثار مهم این هنرمند می‌توان به اولین نمایشنامه او به نام «دوشیزه، مارمولک و بره»، اقتباس آوانگارد و بصری او از«ادیپ شهریار» در اثری به نام «پیکر سلطنتی» و همچنین مستند دو ساعت نیمه او درباب مبارزه یک زن با سرطان تحت عنوان «جوان رابینسون: داستان یک زن» اشاره کرد. مری در سال ۱۹۴۳ به دنیا آمد و در سال ۲۰۱۳ چشم از جهان فروبست.

نمایشنامه «دنیا کج شده و به پهلو دراز کشیده» توسط انتشارات نیلا در مجموعه کتاب کوچک نمایشنامه با قیمت ۲۰۰۰ تومان به چاپ رسیده است. 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST