کد مطلب: ۹۷۹۹
تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵

افتتاح دفتر انجمن مطالعات جوامع فارسی زبان در تهران

اطلاعات: مراسم افتتاح دفتر انجمن مطالعات جوامع فارسی زبان صبح روز گذشته با حضور اعضای انجمن در تهران افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار ما، مراسم افتتاح دفتر انجمن مطالعات جوامع فاسی زبان در حالی برگزار شد که هشتمین همایش دوسالانه انجمن نیز با حضور برخی از سخنرانان در محل یکی از ساختمانهای دانشگاه تهران برگزار شد.
هشتمین همایش قرار بود طی روزهای۱۲2 تا۱۶6 اسفند در شیراز برگزار شود که به دلیل دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، مبنی بر محدودیت برای اتباع هفت کشور، این همایش نیز با مشکل روادید برای محققان آمریکایی روبرو شد و با تصمیم اعضای انجمن همایش لغو شد.
دکتر سعیدامیر ارجمند، رئیس انجمن مطالعات جوامع فارسی زبان، در آغاز صحبتهایش با اشاره به افتتاح دفتر انجمن در تهران گفت: بعد از بیست سال دفتر انجمن را در تهران افتتاح می‌کنیم که بتوانیم حوزه تمدنی زبان فارسی را ملاک قرار دهیم و در نقاط دیگر کشورها که دفاتری وجود دارند بتوانیم پیوند خاصی بین آنها ایجاد کنیم. هدف انجمن این است که مطالعات در علوم انسانی را با تخصصهای ویژه مورد بررسی قرار دهیم. توجه به مطالعات بینارشته‌ای می‌تواند هدف کلی انجمن را موجه و جدی نشان دهد.
دکتر امیر ارجمند با اظهار تأسف از اینکه قوانین وضع شده توسط ترامپ باعث شد که همایش در شیراز کنسل شد گفت: ما این جلسه را برگزار می‌کنیم تا بتوانیم در همایشهای بعدی دستاوردهای پژوهشی در تهران را هم داشته باشیم.
دکتر یونس نوربخش، رئیس پردیس البرز دانشگاه تهران نیز در مراسم افتتاحیه این همایش گفت: کرسی‌های زبان فارسی در اغلب کشورهای دنیا متأسفانه اغلب در حال تعطیلی و یا کاهش بازده علمی روبه‌رو هستیم. زبان فارسی امروز برای تمامی رشته امری ضروری است. وقتی که از حوزه جامعه‌شناسی به زبان فارسی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که جوانان نمی‌توانند با زبان فارسی ارتباط برقرار کنند. آشنایی با زبان، آشنایی با حوزه تفکری و مفهومی است. حوزه زبان فارسی تنها شعر و ادبیات نیست بلکه حوزه فکرو اندیشه است. آشنایی با زبان امروزه مسئله‌ای بسیار مهم است و بتوانیم در تعمیق زبان فارسی تلاش کنیم.
دکتر حامد فولادوند از اعضای موسس انجمن مطالعات جوامع فارسی در ادامه این مراسم گفت: امیدواریم این جلسات ادامه پیدا کند و در تعمیق و بررسی زبان فارسی در کشورهای مختلف تلاش کنیم.کازئوموریوتو، مدیر شعبه انجمن در ژاپن، با اشاره به این نکته که دفتر منطقه‌ای انجمن در ژاپن دو سال گذشته افتتاح شد گفت: افتتاح دفتر منطقه‌ای در تهران بتواند گسترش زبان فارسی در میان دفاتر دیگر را هماهنگ کند. ما در ژاپن فعالیتهای مضاعفی برای پژوهشهای زبان فارسی انجام دادیم.
دکتر کمالی سروستانی، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه‌های استان فارس، گفت: انجمن مطالعات جوامع فارسی روند پژوهشی خود را ادامه خواهد داد از اینکه همایش در شیراز کنسل شد متأسفم و امیدوارم همایش بتواند روند خود را ادامه دهد.
دکتر غلام علی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ضمن تبریک افتتاح دفتر انجمن مطالعات زبان فارسی در تهران گفت: برای فرهنگستان زبان و ادب فارسی بسیار جای خوشبختی دارد که دفتری با تمرکز بر تحقیقات زبان فارسی و علوم انسانی افتتاح می‌شود. فرهنگستان از هر کاری که در مسیر تحقق و تقویت زبان فارسی باشد ما همکاری می‌کنیم. زبان فارسی می‌تواند در مسیر جهانی شدن زنده بماند. این زبان، زبان علم است و می‌تواند با دیگر پژوهشگران ارتباط داشته باشد و در تقویت زبان فارسی متخصصان و پژوهشگران تلاش کنند.
دکتر امیر ارجمند پس از افتتاح دفتر انجمن مطالعات جوامع فارسی زبان گزارشی از بیلان کار پژوهشی در جوامع فارسی زبان در بیست سال گذشته ارائه کرد.وی با اشاره به این نکته که ما نیازمند ابتکار در حوزه مطالعات فارسی هستیم گفت: زبان فارسی و جامعه‌شناسی نیازمند پیوند جدی است تا بتواند با پشتوانه منابع فارسی مباحث تطبیقی داشته باشد. همچنین تطبیق مطالعات ایرانشناسی و زبان فارسی با تأکید بر مطالعات جدید بین‌المللی به بررسی‌های جدیدی در حوزه مطالعات غیرغربی توجه شود.
جای دادن ایران در بحث مطالعات غیرغربی در این وضعیت می‌تواند قابل تأمل باشد.
مصطفی عاصی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، از سخنرانان این همایش بود که به گرایشهای امروزین زبان‌شناسی ایران اشاره داشت. وی تاریخ بررسی زبان‌شناسی در ایران از سال۱۳۴۳3 به همت دکتر مقدم در دانشگاه تهران تأسیس شد. در طول این پنجاه سال در حوزه‌های مختلف زبان‌شناسی پیشرفت چشمگیری داشته و همگام با زبان‌شناسی در جهان در تکاپو است.رسول جعفریان از دانشگاه تهران درباره گستره نگارشهای تقویمی و تأثیر آن‌ها در زندگی روزانه مردم در دوره اخیر صفوی صحبت کرد. از دیگر کسانی که در این نشست صحبت کردند می‌توان به دکتر عبدالحسین کلانتری و صدیقه بختیاری از دانشگاه تهران که درباره تولید و باز تولید شهرهای فارسی زبان و امیلیا نرسیسیانس، از دانشگاه تهران، که به بحث درباره تنوع زبانی در ایران: تهدید یا ثروت ملی اشاره کرد.لازم به ذکر است که نهمین همایش انجمن مطالعات جوامع فارسی زبان در شهر تفلیس گرجستان برگزار می‌شود.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST