کد مطلب: ۹۸۰۶
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵

اطلاعاتی تازه از همراهی هایدگر با نازی‌ها «در جستجوی معنای زندگی»

 مهر: خسرو ناقد در جدیدترین کتاب خود که دربرگیرنده ۱۰ گفتگو با فیلسوفان و اندیشه‌ورزان نامدار اروپایی است، در تلاش و جستجو برای فهم جهان و درک معنای زندگی است.

این کتاب که با عنوان «در جست‌وجوی معنای زندگی» و با عنوان فرعی «گفت‌وگو با اندیشه‌ورزان اروپایی» منتشر شده، از آثار حوزه علوم انسانی است و انتشارات فرهنگ معاصر، به‌رغم مشکلات حوزه نشر کتاب، با شمارگان دوهزار نسخه آن را به چاپ رسانده است.
خسرو ناقد نویسنده و مترجم ایرانی مقیم آلمان درباره تازه‌ترین کتابش به خبرنگار مهر گفت: متن گفتگوهای این کتاب از منابع گوناگون گردآوردی شده است؛ به این معنا که کتابی به هیچ زبانی در دست نبوده است که دربرگیرنده همه این ۱۰ گفت‌وگو با اندیشه‌ورزان اروپایی باشد.
وی افزود: در پیشگفتار این کتاب پرسش‌هایی درباره چیستی معنای زندگی مطرح شده است: آیا چیستی معنای زندگی و بود و نبود ما در این جهان، مسئله‌ای حیاتی است که یافتن پاسخی برای آن به راستی به زندگی ما معنایی می‌بخشد؟ آیا حتی می‌توان تا آنجا پیش رفت و مدعی شد که آدمی زیستن راستین را آغاز نخواهد کرد، پیش از آن که به معنای زندگی پی بُرده باشد؟ یا آنکه این پرسش‌ها تنها ذهن کسانی را به خود مشغول می‌دارد که زندگی‌شان خالی از معناست و با پیش کشیدن این پرسش‌ها، می‌کوشند پاسخی برای بی‌معنایی و بیهودگی زندگی خود بیابند؟

ناقد همچنین گفت: با نگاهی به نام فیلسوفان و اندیشه‌ورزانی که گفت‌وگویی از آنان در این کتاب منتشر شده، می‌توان دید که آنان متعلق به نحله‌های فکری گوناگون و با آرا و افکار و جهان‌نگری متفاوت‌اند: هانا آرنت، کارل ریموند پوپر، آرتور کوستلر، لشک کولاکوفسکی، هانس- گئورگ گادامر، هربرت مارکوزه، یورگن هابرماس، ماکس هورکهایمر، مارتین هَیدگر و هانس یوناس.
در پایان پیشگفتاری که ناقد بر این کتاب نوشته است، از جمله آمده است: «خواننده جست‌وجوگر با اندک تلاشی می‌تواند در بیش‌ترِ مباحث جدل‌برانگیز این کتاب، دیالوگی میان این اندیشمندان برقرار کند و پاسخ‌های خود را بیابد. قصد من بیش و پیش از هر چیز روشنگری بوده است؛ بی آن که به ارزیابی و ارزش‌گذاری آرا و افکار این یا آن اندیشمند بپردازم.
وی با بیان اینکه تنها در یک مورد، یعنی در پایان متن گفت‌وگو با مارتین هیدگر، آگاهی‌های تازه‌ای را که درباره این گفت‌وگو و دیگر افکار و نظرگاه‌های او گرد آورده‌ام، در پی‌گفتاری با عنوان «پنجاه سال بعد» با خوانندگان در میان گذاشته‌ام، افزود: جز این، هرگاه در گفت‌وگویی نکته‌ای به‌نظرم نیاز به توضیح داشته یا سخن از مکتبی و شخصیتی یا کتاب و نوشته‌ای در میان بوده است که توضیحی کوتاه درباره آن‌ها می‌توانسته به دریافت بهتر موضوع یاری رساند، به صورت زیرنویس آگاهی‌هایی در اختیار خوانندگان گذاشته‌ام.
ناقد اضافه کرد: عنوانی هم که برای کتاب در نظر گرفته‌ام، تا حدی فصل مشترک و مضمون و مقصود همه گفت‌وگوهاست؛ زیرا نمی‌خواستم با انتخاب عنوان یکی از گفت‌وگوها برای کتاب، این تصور پدید آید که گفت‌گویی را بهتر و برتر از دیگر گفت‌وگوها ارزیابی می‌کند.

جستاری به قلم خسرو ناقد با عنوان «پنجاه سال بعد» به این کتاب افزوده شده است که در آن می‌توان آگاهی‌های تازه‌ای درباره همکاری مارتین هَیدگر با نازیها یافت. به گفته این مؤلف، این اطلاعات بر اساس کتاب تازه منتشرشده‌ای از هیدگر با عنوان «دفترچه‌های سیاه» تدوین شده که دربرگیرنده تأملات و یادداشت‌های هیدگر میان سال‌های ۱۹۳۱ تا ۱۹۴۱ است. در «دفترچه‌های سیاه» نه تنها یهودستیزی هیدگر آشکار می‌شود، بلکه این افسانه نیز پایان می‌گیرد که گویا همراهی هیدگر با نازیها کوتاه‌مدت و ناشی از لغزشی زودگذر بوده و نسبتی با «نبوغ و اندیشه‌های ناب فلسفی» او نداشته است.
خسرو ناقد در پی‌گفتار خود بر این اثر، به بخشی از کتاب «دفترچه‌های سیاه» اشاره می‌کند که در آن آشکارا می‌توان دید که نگاه تحقیرآمیز هیدگر به عقل‌گرایی تا چه حد مشغله فکری او بوده است. وی گفت: «این نگاه تحقیرآمیز تا آن‌جا پیش می‌رود که هیدگر روشنگری و خودکامگی را در کنار هم قرار می‌دهد و آن‌ها را از یک سنخ می‌داند.»
بر اساس این گزارش، انتشارات فرهنگ معاصر کتاب «در جست‌وجوی معنای زندگی» (گفت‌وگو با اندیشه‌ورزان اروپایی) را در ۳۹۵ صفحه و تیراژ ۲۰۰۰ نسخه با جلد گالینگور و به قیمت ۳۰ هزار تومان منتشر کرده است.
همزمان با ترجمه این کتاب، ناقد اثر تازه دیگری با عنوان «رؤیاهای شرقی- غربی» (از رؤیاهای گیل‌گَمش تا کابوس‌های نیچه) تألیف کرده که همین ناشر آن را در ۲۴۵ صفحه و با تیراژ دوهزار نسخه منتشر کرده است و به قیمت ۲۰ هزار تومان در کتابفروشی‌ها عرضه می‌شود.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST