کد مطلب: ۹۹۸۴
تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶

کاهش چشم‌گیر استقبال از کتاب‌های دیجیتال

ایسنا: بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد خوانندگان انگلیسی از صفحه نمایش تبلت‌ها و کتاب‌خوان‌ها خسته شده‌اند و دوباره به کتاب‌های چاپی روی آورده‌اند.

«گاردین» نوشت: فروش کتاب‌های دیجیتالی در انگلستان طی سال گذشته ۱۷ درصد کاهش داشته و کتاب‌خوان‌ها دوباره از آثار چاپی استقبال کرده‌اند.

میزان فروش آثار دیجیتال طی یک سال گذشته در این کشور تا ۲۰۴ میلیون پوند تنزل کرده و این کمترین رقم از سال ۲۰۱۱ تاکنون بوده است. ۲۰۱۱ سالی بود که آمازون کیندل بازار کتاب چاپی انگلستان را با طوفانی درنوردید.

این دومین سالی است که آمار فروش کتاب‌های دیجیتال رو به کاهش بوده است. این رقم در سال ۲۰۱۵، سه درصد بود اما در سال گذشته به ۱۷ درصد رسید.

«استفن لوتینگا» مدیر اجرایی انجمن ناشران انگلیسی در این‌باره گفت: «من نمی‌گویم که رویای ای‌بوک از بین رفته، اما مردم کاملاً به نتیجه رسیده‌اند که در چه اوقاتی می‌خواهند وقت‌شان را با صفحه‌های نمایش بگذرانند. آن‌ها دستگاه‌های مختلفی دارند که مدام در طول هفته باید به مانیتورهایشان خیره شوند،‌ برای همین به یک نوع خستگی از صفحه‌های نمایش دچار شده‌اند. کتاب‌های چاپی فرصتی هستند تا آن‌ها از این مانیتورها فاصله بگیرند.»

فروش کتاب‌های دیجیتال در سال ۲۰۱۴ به بالاترین حد خود، یعنی ۲۷۵ میلیون پوند رسید و این در آن زمان نیمی از فروش کلی بازار کتاب انگلستان را تشکیل می‌داد. اما فروش این محصولات با کاهش محبوب‌ترین کتاب‌های  یعنی ژانر ادبیات داستانی روز به روز کمتر شد. این دسته از آثار در سال گذشته ۱۶ درصد کمتر خریدار داشتند و فروش آن‌ها تا ۱۶۵ میلیون پوند کاهش پیدا کرد.

در این میان اما پرفروش‌ترین عناوین در ژانر ادبیات کودک و نوجوان بودند؛‌ کتاب‌های «جی.کی رولینگ» به‌ویژه «هری پاتر و فرزند نفرین‌شده» و آثار «دیوید ویلیامز» از جمله کارهایی بودند که از نسخه‌های دیجیتالی آن‌ها استقبال فراوانی شد.

فروش کتاب‌های چاپی این آثار هم در سال گذشته رشد داشته است. براساس آمار به‌دست‌آمده، طی سال ۲۰۱۶ کتاب‌های چاپی حوزه ادبیات کودک و نوجوان، ادبیات داستانی و غیرداستانی ۹ درصد افزایش داشته و به یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون پوند رسیده است.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST