کد مطلب: ۱۰۳۴۵
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶

«کمپین کتابخانه خوب» در فضای مجازی راه‌اندازی شد

ندا آل طیب

اعتماد: کتابخانه‌های کشور به ویژه در شهرستان‌ها حال خوشی ندارند؛ این موضوعی است که همه دست‌اندرکاران حوزه کتاب اعم از نویسنده و مترجم تا ناشر و حتی خوانندگان حرفه‌ای کتاب به آن باور دارند. در نگاه اول به نظر می‌رسد که دیگر کتابخانه‌ها مانند گذشته کارکرد لازم را ندارند و کارایی آنها پایین آمده است. بخشی از این وضعیت به دلیل تغییرات زندگی امروزی است که افراد بخشی از نیاز خود را به کتابخوانی از طریق فضای مجازی تامین می‌کنند و اصولا مراجعه به کتاب در مقایسه با سال‌های گذشته کمتر شده است چراکه در گذشته مهم‌ترین تفریح موجود، کتاب و کتابخوانی بود اما در دنیای امروز با رشد تکنولوژی و رواج بازی‌های کامپیوتری و به ویژه با همه‌گیر شدن فضای مجازی، کتاب، دیگر یکه‌تازی گذشته را ندارد و با رقیبانی جدی رو به رو است. اما این همه ماجرا نیست و سویه دیگری هم وجود دارد. در گذشته که بسیاری از نوجوانان امکان خرید کتاب را نداشتند، کتاب‌های موردنظر خود را از طریق کتابخانه‌ها تامین می‌کردند. آنان می‌توانستند اغلب کتاب‌های مورد نظر خود را با مراجعه به یکی از کتابخانه‌های شهر تامین کنند اما حالا دیگر خیلی وقت است که بازار کتابخانه‌ها از سکه افتاده و رونق گذشته را ندارد چراکه اغلب، آثاری در قفسه کتابخانه‌ها رخ نمایی می‌کند که جذابیت لازم را ندارد چراکه برخی نگاه‌های سلیقه‌ای مانع از آن شده تا آثار جذاب و متنوع در کتابخانه‌ها موجود باشد. تا جایی که سال گذشته نویسنده‌ای مانند امیرحسن چهل تن اعلام کرد که کتاب‌های او و محمود دولت‌آبادی از ذخیره کتاب‌های کتابخانه ملی حذف شده است و آثار این دو در این کتابخانه موجود نیست. از سوی دیگر با وجود گذر زمان، همچنان سیستمی کهنه و منسوخ در خدمات‌رسانی کتابخانه‌های کشور وجود دارد و آنها نتوانسته‌اند خود را به روز کنند. در این میان کتابخانه‌های مدارس وضعیت تاسفبارتری دارد. معمولا در این کتابخانه‌ها هیچ کتاب جذابی برای نسل کودک و نوجوانی که می‌توانند مخاطبان حرفه‌ای کتاب در سال‌های آینده باشند، وجود ندارد و عموما کتاب‌های سفارشی که از کمترین جذابیتی برخوردار نیستند، در این کتابخانه‌ها نگهداری می‌شود. همان‌طور که بسیاری از نویسندگان سرشناس این کشور در کتاب‌های درسی مقاطع تحصیلی مختلف، غایب هستند. در چنین وضعیتی، ماهنامه هنر و ادبیات «آزما» «کمپین کتابخانه خوب» را در فضای مجازی راه‌اندازی کرده است. به گزارش ایسنا، این ماهنامه اعلام کرده است که این کمپین را با هدف جلب‌توجه مسوولان و متولیان فرهنگی به لزوم تجهیز هرچه بیشتر کتابخانه‌های کشور به‌ویژه کتابخانه‌های مراکز آموزشی و دانشگاهی و گسترش فرهنگ مطالعه راه‌اندازی کرده است.

چند روز بعد از راه‌اندازی این کمپین در فضای مجازی، شمار زیادی از هنرمندان، نویسندگان و مترجمان و دیگر چهره‌های فرهنگی به این حرکت اجتماعی- فرهنگی پیوستند و از آن حمایت کردند. تاکنون چهره‌هایی مانند احمد پوری، اسدالله امرایی، گیتا گرگانی، محمدرضا اصلانی، سودابه فضایلی، شهرام اقبال‌زاده، خسرو سینایی، رضا کیانیان، مهناز افشار، کمال تبریزی، سیروس ابراهیم‌زاده، بهناز توکلی، رضا بابک، پرویز پورحسینی، تهمینه میلانی، محمدرضا هنرمند، محمدعلی سجادی، علیرضا خمسه، مسعود جعفری جوزانی، عبدالله اسکندری، ابراهیم وحیدزاده، شمسی فضل‌اللهی، نگار اسکندرفر، فرهاد قائمیان، اتابک نادری، لیلی رشیدی، مریم معترف، محمد سریر، محمدعلی شاکری یکتا، مرضیه برومند، داریوش اسدزاده، محمدحسین فرح‌بخش، فریبرز عرب‌نیا، پوران درخشنده، هرمز هدایت، مهتاب کرامتی و... حمایت خود را از این حمایت اعلام کرده‌اند و اما درباره محتوای این کمپین باید گفت، برپاکنندگان این حرکت، چند پرسش را طراحی کرده‌اند؛ پرسش‌هایی مانند «شما چقدر کتاب می‌خوانید؟»، « اصلا اهل کتاب خواندن هستید؟»، «آیا به کتابخانه می‌روید و به نظر شما یک کتابخانه خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟»، «آیا شرایط محیطی یک کتابخانه در جلب علاقه مردم به مطالعه اهمیت دارد؟» و... .
و در ادامه از علاقه‌مندان به کتاب و مطالعه خواسته‌اند با ارسال یک عکس یا ویدیوی کوتاه از یک کتابخانه که می‌تواند کتابخانه دانشگاه، مدرسه، محل کار یا کتابخانه‌ای عمومی باشد، در جهت جلب‌توجه مسوولان به تشکیل و تجهیز کتابخانه‌ها با این کمپین همراه شوند. از آنجاکه این کمپین در فضای مجازی راه‌اندازی شده است، کسانی که تمایل دارند با آن همراه شوند، می‌توانند عکس‌ها و فیلم‌های خود را به نشانی:
 azma_m_۲۰۰۲@yahoo.com
 www.azmaonline. com
 تلگرام: telegram. me/azma_online
یا اینستاگرام: azmamagazine@ ارسال کنند و برای بیان نقاط ضعف و کمبودهای کتابخانه‌ها صدایی مشترک بسازند.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST