کد مطلب: ۱۱۱۶۱
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶

«هپنینگ» چیست؟

صادق وفایی

مهر: سعید هاشم زاده مترجم و پژوهشگر در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: کتاب «هپنینگ» به تازگی با ترجمه ام توسط انتشارات نقطه مکث چاپ شده که در واقع یک اثر ترجمه و گردآوری محسوب می شود.

وی افزود: این کتاب درباره مدیوم «هپنینگ» به عنوان یکی از شاخه‌های هنرهای تجسمی و نمایشی است که با پرفورمنس آرت قرابت دارد و بسیاری از عناصر و پارامترهایش به این هنر شبیه است. ترجمه و گردآوری من از نوشته‌های یکی از هنرمندان این عرصه به نام آلن کاپرو انجام شده که در کتابش، مانیفست و گزارشی از چند اجرایش در حوزه هپنینگ درج شده و همچنین به همراه این مطالب، تحلیلی از این مدیوم هنری نیز ارائه شده است.

این مترجم در ادامه گفت: علاوه‌بر ترجمه‌ای که برای این کتاب انجام دادم، یک مقاله پژوهشی خود را نیز در کنار مطالب آن قرار دادم. کار روی این کتاب ۶ ماه طول کشید و در این مدت مقاله پژوهشی خودم را نیز مرتب و زیر نظر محمودرضا رحیمی استاد راهنمایم به روز می‌کردم.

هاشم‌زاده درباره حجم این کتاب گفت: «هپنینگ» ۶۰ صفحه حجم دارد و این یک امر معمول است که درباره یک مدیوم هنری، اگر کتابی به صورت ترجمه و نه به صورت پژوهشی چاپ شود، حجم کمی خواهد داشت. در کشورهای غربی این حجم حتی ۲۰ یا ۳۰ صفحه است. به هر حال کتاب موردنظر، مطالب مختصر و مفیدی درباره این حوزه دارد و شکر خدا در مراسم رونمایی‌اش در کتابفروشی علمی و فرهنگی هم به این مساله توجه شد.

وی در پایان گفت: ما تا به حال درباره این مدیوم کتابی نداشته‌ایم. کتابی هم که علیرضا امیرحاجبی ترجمه و منتشر کرده بود مطالبی درباره پرفورمنس آرت را در بر می‌گرفت که یکی از مقالات آلن کاپرو در آن وجود داشت و کتاب خوبی هم بود؛ اما برای شناخت هپنینگ کافی نبود. «هپنینگ» که به تازگی در هزار نسخه چاپ شده، کاپرو را به عنوان پدر هنر هپنینگ معرفی می‌کند و مطالبی را در اختیار ما قرار می دهد که باعث فهم بهتری از این مدیوم می شود.

 

 

0/700
send to friend
نظرات 1
  • 0
    0
    پاسخ به این نظر
    سودابه كريمي شنبه 26 خرداد 1397
    كتاب هـپنينگ آرت تاليف دكتر مريم ميرفتاحي اولين كتاب در زمينه هـپنينگ آرت مي باشد كه در سال ١٣٩٤ منتشر شده است
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST