کد مطلب: ۱۱۷۲۱
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶

آدام و اِوِلین

«آدام و اِوِلین» رمانی است اثر اینگو شولتسه، نویسنده‌ی آلمانی که با برگردان حسین تهرانی منتشر شده است.

بر اساس آنچه در مقدمه‌ی کتاب آمده، ایگنو شولتسه سال ۱۹۶۲ در درسدن به دنیا آمد. از ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۳ در NVA، ارتش خلق آلمان شرقی سابق، خدمت کرد که این دوران تأثیر زیادی بر او گذاشت و عزمش را برای نویسنده شدن جزم کرد. ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۸ در ینا، زبان‌شناسی کلاسیک خواند و از ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۰ مدیر هنری تئاتر آلتن‌بورگ بود.

در ۱۹۸۸ همراه با گروهی از دوستانش یک هفته‌نامه با حال‌وهوای سیاسی به‌راه انداخت که تا سال ۱۹۹۰ منتشر شد و بعد به یک نشریه‌ی تبلیغاتی تبدیل شد. اینگو شولتسه برای انتشار نشریه، از ژانویه تا ژوئیه‌ی ۱۹۹۳ در سن‌پترزبورگ اقامت گزید که سی‌وسه‌ لحظه‌ی شادمانی، اولین کتابش، دستاورد این دوره است. ۱۹۹۶ برای مدت شش ماه در نیویورک زندگی کرد و متأثر از داستان‌های کوتاه آمریکایی، رمان داستان‌های ساده را نوشت. موضوع داستان‌ها، آلمانِ دوپاره است که بعداً دوباره متحد می‌شود؛ روایتی چندبخشی، بدون ادعاهای احساساتی و اغراق‌آمیز و سندی مؤثر از جمهوری دموکراتیک آلمان. ازجمله آثار دیگر شولتسه می‌توان به آقای آگوستین، چند فاکس و چند سرنخ، زندگی‌های جدید و موبایل اشاره کرد.

اینگو شولتسه جایزه‌های ادبی بسیاری را از ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۳ دریافت کرده است. در سال ۱۹۹۸ نیویورکر، شولتسه را به عنوان یکی از پنج نویسنده‌ی جوان مهم اروپایی معرفی کرده است.

در پشت جلد کتاب می‌خوانیم: وقایع رمان «آدام و اولین» در تابستان و پاییز ۱۹۸۹ رخ می‌دهد؛ زمانی که جریانات سیاسی منجر به سقوط دیوار برلین شد. آدام و اولین در آلمان‌شرقی زندگی می‌کنند؛ زندگی پرمشغله‌‌ای دارند و به سیاست علاقه‌ای ندارند. آدام خیاط زنانه‌دوز است و اولین گارسون. روزی اولین به خانه برمی‌گردد و آدام را در شرایط نامناسبی غافلگیر می‌کند؛ پس خانه را ترک می‌کند و همراه دو دوست راهی مجارستان می‌شود. آدام نیز آنها را تعقیب می‌کند.

آدام و اولین را نشر کتاب کوله‌پشتی در ۳۲۶ صفحه و به قیمت ۲۲ هزار تومان منتشر کرده است.

 

send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST