کد مطلب: ۲۴۲۴۳
تاریخ انتشار: شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۹

قدرت شفابخش موسیقی

اگرچه موسیقی به‌عنوان نیاز اساسی بشر طبقه‌بندی نشده است، اما در طول تاریخ یکی از مؤلفه‌های اساسی هر جامعه بوده است. آنچه در ابتدا به‌عنوان روشی برای سرگرمی و یک عنصر فرهنگی مشخص بود، به‌تدریج در دنیای مدرن به یک روش اصلی تبدیل‌شده است. هنگام بررسی کاربردهای متنوع موسیقی و ارزش ذاتی آن برای تجربه‌ی بشری، منصفانه است که بگوییم موسیقی به یک نیاز اساسی انسان تبدیل‌شده است. در قالب افراد، تعامل با موسیقی اجتناب‌ناپذیر است.

از زمان تولد تا روزی که نفس می‌کشیم، فرصت‌هایی برای آواز خواندن یا گوش دادن به موسیقی برای ما وجود دارد. این زبانی است که برای هر جامعه ای قابل‌درک است. آواز خوانده‌شده به یک‌زبان ممکن است به‌خوبی برای کسانی که به زبان دیگری صحبت می‌کنند، طنین‌انداز شود. این‌یک عامل قوی و یکپارچه در سطح جهانی است، به همین دلیل حتی از دوران ماقبل تاریخ نیز معمول بوده است که اعضای یک جامعه برای برگزاری مراسم مختلفی که در آن موسیقی و فولکلور اجرا می‌شد، دورهم جمع شوند.

از اواسط قرن بیستم، در اواخر دهه‌ی ۱۹۴۰، مطالعه‌ی علمی ویژگی‌های پزشکی و درمانی موسیقی آغاز شد. در تلاش برای درمان بازماندگان جنگ جهانی دوم که مبتلابه تروما (نوعی آسیب روحی) بودند، مفهوم موسیقی‌درمانی توسعه یافت. طبق مطالعه‌ای که توسط دانشگاه ایالت آریزونا انجام شد، یک گروه نظامی متشکل از زنان به‌منظور بهبود حال سربازان در بیمارستان رقص هایی اجرا کردند.

سرگرمی که این گروه‌ها ایجاد کردند بخش اصلی برنامه‌ی ارتش برای مجروحان بود و یک همکاری ارزشمند بین نوازندگان و جامعه‌ی پزشکی برقرار شد. هنگامی‌که محققان به توانایی‌های موسیقی در درمان تروما پی بردند، استفاده از موسیقی برای درمان بالقوه‌ی سایر بیماری‌ها به یک زمینه اصلی مطالعه تبدیل شد.

امروزه، پیشرفت چشمگیری در کاربرد موسیقی‌درمانی در سراسر جهان حاصل‌شده است. امروزه موسیقی به دلیل توانایی خود در تقویت عملکرد شناختی مغز انسان، به‌عنوان نقطه‌ی عطفی در مداخلات اختلال بیش فعالی و کمبود توجه  (ADHD) است. این کتاب به ارتباط موسیقی در مدیریت بیش فعالی و نیز بررسی برخی از روش‌های درمانی موجود می‌پردازد.

 

پایه و اساس این کتاب بر این مبنا استوار است که موسیقی به‌عنوان یک درمان ارزشمند برای اختلال بیش فعالی عمل می‌کند. در صفحات بعدی، شگفتی‌های موسیقی و قدرت شفابخش آن را به شما معرفی می‌شود. نویسنده اثرات اختلال بیش فعالی، برخی از ویژگی‌های درمانی موجود و نیز چگونگی تأثیر موسیقی بر مغز را موردبررسی قرار می دهد.

سرانجام، به این موضوع می‌پردازدکه چگونه درمان اختلال بیش فعالی از طریق موسیقی می‌تواند مغز را در جهت فعالیت‌های آموزشی و روزمره برای بهبود کیفیت زندگی تحریک کند. بعلاوه به برخی از ایده‌ها در مورد اینکه چگونه افراد مبتلابه اختلال بیش فعالی می‌توانند گام‌های عملی برای مدیریت برخی از چالش‌ها بردارند، می‌پردازد.

اما قبل از این‌که به‌طور کامل به موضوع موسیقی و تأثیرات درمانی آن بپردازد، یادآوری ماهیت درمانی ان ضروری است. درمان یک پدیده‌ی فوری نیست و موسیقی تغییر فوری ایجاد نمی‌کند. بسیاری از افراد_ متخصصین پزشکی و بیماران_ به این نتیجه رسیده‌اند که اغلب بهبودی بیشتر از حد انتظار طول می‌کشد و این موضوع می‌تواند بسیار ناامیدکننده باشد.

طبیعی است که به دلیل محدودیت‌هایی که ممکن است برای شما ایجاد کند، به دنبال یک درمان سریع اختلال بیش فعالی باشید، اما فقط این سؤال را از شما می‌پرسم: در مورد یک روش درمانی جایگزین مانند موسیقی چه چیزهایی را باید در عوضش از دست داد؟

موسیقی‌درمانی که نویسنده در این کتاب مفصل راجع به آن صحبت می کند نسبت به روش‌های دارویی دیرتر جواب می دهد اما مزایای آن بسیار بیشتر است. آماده‌اید؟ زمان آن فرارسیده که به عمق موضوع فرو رویم و نحوه‌ی استفاده از موسیقی را برای مدیریت این غول معروف به اختلال بیش فعالی بررسی کنیم

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST