کد مطلب: ۳۰۳۵۱
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

نگاهی به سه کتاب تازه نشر کتاب پارسه

ایران کتاب:

 

پس از فروپاشی شوروی، تکنوکرات‌ها و بندگان لیبرال دموکراسی در سرتاسر جهان، هلهله و شادی سر داده و با استناد به مقاله‌ی مشهور فرانسیس فوکویاما، لیبرال دموکراسی را عالی‌ترین و کامل‌ترین نظام فکری، فلسفی، اقتصادی و غیره می‌دانستند. چیزی نگذشت که ماجرا شروع به عوض شدن کرد: بحران‌های مالی ۱۹۹۷ و ۲۰۰۸، جنگ‌های بالکان و نسل‌کشی‌های پی‌در‍پی، یازده سپتامبر ۲۰۰۱، حمله به افغانستان و عراق و درنهایت بحران بی‌پایان سوریه و ظهور داعش و ...؛ فهرست نابه‌سامانی‌های حاصل لیبرال دموکراسی برای نظامی که بدون هیچ رقیبی، کمتر از ربع قرن همه‌ی جهان را در ید بیضای خود داشته و به‌جای اینکه جهانی بهتر برای زیستن بسازد، همه‌ی سیاست‌هایش به‌طور مطلق، زیستن در جهان را به‌سوی ناممکنی سوق داده‌است. وضعیت بغرنج دموکراسی و ازبین‌رفتن اعتماد عمومی در کشورهای مختلف جهان، هر لحظه نمودهای خودش را به رخ کشیده و نشان داده که چه‌طور نولیبرالیسم، همه‌ی بنیان‌های دموکراسی را به نابودی کشانده است. کتاب «مردم علیه دموکراسی: چرا آزادی در خطر است و چگونه نجاتش دهیم؟» تلاشی‌ست برای فهم اینکه چه کارزاری در جهان موجب شده به نقطه‌ای برسیم که تندروترین و فاشیست‌ترین گروه‌ها و احزاب، با آسودگی خیال از دل صندوق‌های رأی به قدرت برسند؟ کتابی که «یاشا مونک» نوشته، با پیش رو گذاشتن مدعای فوکویاما، بحثش را شروع کرده و نشان می‌دهد راه‌ورسم لیبرال دموکراسی، همه‌ی عرصه‌های عمومی را به سراشیبی سقوط کشانده و هرروز که می‌گذردف همه‌ی بارقه‌های امید برای نجات آزادی و دموکراسی، کم‌تر و کم‌تر می‌شود. هنگامی‌که قدرت مالی دو خانواده در آمریکا از بودجه‌ی کلی همه‌ی احزاب این کشور بیشتر است، چه‌طور می‌شود انتظار داشت که از دل چنین الیگارشی‌ای، دونالد ترامپ رئیس جمهور نشود؟ مردم علیه دموکراسی، همه‌ی این خطرها را شرح داده و سعی کرده با پررنگ نشان دادن نقش ناسیونالیسم عقلانی، بهبود اقتصادی و تجدید ایمان اجتماعی، راه‌حل‌ها و راهکارهایی برای نجات، به مردم و حاکمان جهان ارائه دهد.

دژ درون کتابی است کاربردی و موثر در روبرو شدن با مسائل زندگی روزمره و بر اساس تعالیم رواقیان نادار تدوین شده است. بر اساس فلسفه‌ی رواقی، آرامش درونی شرط لازم برای رسیدن به شادمانی و شکوفایی است. به همین دلیل است که متون رواقی باستان حاوی حکمت های ارزشمند درباره‌ی چگونگی آرام کردن ذهن هستند. آینستل گانگر که یک شبکه‌ی فلسفی پراستقبال در یوتوب با میلیون ها بیننده دارد، بهترین متن های این برنامه های خود را گرد آورده و با افزودن چند فصل جدید در این کتاب منتشر کرده است.

سه تن از متفکرترین و موفق ترین جهان گرد هم می آیند تا هوش مصنوعی (AI) و روشی که جامعه بشری را متحول می کند - و معنای این فناوری برای همه ما را بررسی کنند.
یک هوش مصنوعی با انجام حرکاتی که استادان بزرگ بشر هرگز تصور نمی کردند، شطرنج را برنده شد. هوش مصنوعی دیگری با تجزیه و تحلیل ویژگی‌های مولکولی که دانشمندان بشری متوجه آن نشده بودند، آنتی‌بیوتیک جدیدی کشف کرد. اکنون، جت‌های مجهز به هوش مصنوعی در جنگ‌های شبیه‌سازی شده، خلبان‌های انسانی با تجربه را شکست می‌دهند. هوش مصنوعی در جستجو، پخش جریانی، پزشکی، آموزش و بسیاری از زمینه‌های دیگر آنلاین می‌شود و با انجام این کار، نحوه تجربه انسان‌ها از واقعیت را تغییر می‌دهد.

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST