کد مطلب: ۴۲۳۸
تاریخ انتشار: شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲

افتتاح شهر کتاب قم با حضور روحانیون و مسئولان کشوری

شامگاه پنج شنبه، هشت اسفند ماه مراسم افتتاحیه شهر کتاب استان قم با حضور روحانیون، مسئولان کشوری، استانی و اقشار مختلف مردم در مجتمع تفریحی سیرنگ قم برگزار شد. این شهر کتاب، بابیش ازهجده هزارعنوان کتاب درحوزه‌ی ادبیات، فلسفه، دین، تاریخ، هنر، کودک ونوجوان، زبان، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، سیاست وعرضه‌یبیش ازپنج هزارمحصولات فرهنگی (صنایع‌دستی، نوشت‌افزار،اسباب‌بازی،سی‌دی‌های موسیقی وآموزشی) بامدیریت محمدحسین گرکانی، پس از یک دوره آزمایشی افتتاح شد.
در این مراسم که علی لاریجانی (رییس مجلس شورای اسلامی)، حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی (نماینده حضرت آیت‌ا... سیستانی)، و برخی دیگر از نمایندگان بیوت و دفا‌تر مراجع تقلیدحضور یافته بودند، پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی، محمدحسین گرکانی (مدیر این مرکز)، مهندس مهدی فیروزان (مدیرعامل مؤسسه شهر کتاب) و دکتر علی لاریجانی به بیان سخنان کوتاهی پیرامون این افتتاحیه و ابعاد فرهنگی و اجتماعی آن پرداخته و سپس افتتاح این نمایشگاه عظیم کتاب و محصولات فرهنگی کلید خورد.
در آغاز این مراسم، مدیر شهر کتاب قم در سخنانی با بیان این‌که منظومه شهر کتاب قم در راستای نشر و گسترش اهداف فرهنگی نظام برپا شد، گفت: همراهی، هم‌سویی و تعامل افراد به ویژه ناشران با یک‌دیگر در شهر مقدس قم که شهر فقاهت است از جمله اهداف تشکیل شهر کتاب است.
وی ادامه داد: در این شهر کتاب که به منظومه شهر کتاب قم معروف است، افزون‌بر کتاب‌، انواع محصولات فرهنگی عرضه و به فروش می‌رسد.
گرکانی با اشاره به این‌که ۵۶ هزار عنوان محصول و کالای فرهنگی در شهر کتاب قم عرضه می‌شود، خاطرنشان کرد: از این تعداد محصول فرهنگی ۲۲ هزار کتاب در موضوعات مختلف فقهی، حدیثی، ادبی، دینی، معرفتی، عرفانی، سیاسی، هنر، ‌ معماری و دیگر مسائل عرضه می‌شود.
وی افزود: همچنین در منظومه شهر کتاب قم ۳۴ هزار قلم محصول فرهنگی با توجه به نیازهای افراد در گروه‌های سنی مختلف عرضه می‌شود.
محمدحسین گرکانی با تأکید بر این‌که اصلیترین هدف تأسیس شهر کتاب ایجاد بستر مناسب برای بهر‌ه‌مندی افراد از محصولات فرهنگی به ویژه کتاب است، بیان داشت: ما در تلاش هستیم تا با راه‌اندازی این نمایشگاه امکان دسترسی اهالی فرهنگ به منابع مورد نیاز و به روز آسان شود.
وی تصریح کرد: از دیگر اهداف ایجاد منظومه شهر کتاب ارتباط و تعامل بیشتر میان ناشران، دانش‌پژوهان، اندیشمندان و اهالی فرهنگ و قلم با یک‌دیگر است.
مدیر شهر کتاب قم با بیان این‌که در شهر کتاب افزون‌بر ارائه محصولات مختلف فرهنگی، امکان برگزاری آیین رونمایی از کتاب‌های جدید نیز وجود دارد، گفت: این نمایشگاه در تلاش است تا با برگزاری برنامه‌های مختلف در راستای ترویج فرهنگ کتاب خوانی و افزایش تفکر اسلام ناب محمدی که‌‌ همان اسلام اهل‌بیت (علیه السلام) است قدم بردارد.
او یادآور شد: البته استفاده بیش از پیش از برکات علمی مراجع تقلید، پژوهشگران، محققان به ویژه نسبت به محصولات علوم انسانی از دیگر اهداف برپایی شهر کتاب قم است.
گرکانی در پایان با اشاره به مشکلات اقتصادی در بخش نشر، اظهار داشت: شهر کتاب قم در تلاش است تا در راستای بهبود وضیعت اقتصادی کتاب و مجموع‌های مختلف نشر در استان قدم بردارد.
در بخش دیگری از این افتتاحیه، مهدی فیروزان، مدیرعامل شهر کتاب، ضمن قدردانی از رئیس مجلس، عنوان کرد: حضور رئیس مجلس در افتتاح شهر کتاب قم، نشان از توجه ویژه ایشان به فعالیت‌های فرهنگی است زیرا ایشان همیشه به مسائل فرهنگی لطف زیادی داشته‌اند.
فیروزان خاطرنشان کرد: مجموعه شهر کتاب از یکی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب الهام گرفته است که در یکی از سال‌های گذشته در هنگام بازدید از نمایشگاه کتاب، فرمودند که فرنگی‌ها اندیشه خود را خوب و جذاب بسته بندی می‌کنند و در نتیجه دنیا را خوب هدف می‌گیرند و در ید خود می‌گیرند اما با اینکه ایران اندیشه فراوانی برای عرضه به جهان اسلام داریم، اما کمتر به بسته بندی توجه می‌کنیم و اندیشه‌مان را درست ارائه نمی‌کنیم.
مدیر شهر کتاب کشور خاطرنشان کرد: این فرموده رهبر انقلاب، نقطه شروع موسسه شهر کتاب به صورت غیر انتفاعی شد و در سال ۱۳۷۵ ثبت گردید و فعالیت‌های خود را با فعالیت‌های فرهنگی و هنری آغاز کرد.
وی افزود: شاخه انتشار کتاب شهر کتاب، انتشارات هرمس است که در سال گذشته علی رغم مشکلات فراوان نشر، ۱۴۰ عنوان کتاب منتشر کرد و معاونت فرهنگی و بین المللی شهر کتاب و شرکت توسعه فروشگاه‌های شهر کتاب، از دیگر بخش‌های این مجموعه است.
وی افزود: از ۳ سال گذشته، توسعه فروشگاه‌های شهر کتاب با همکاری بخش خصوصی صورت می‌گیرد و تاکنون ۳۴ فروشگاه در قالب این استراتژی شکل گرفته است و فروشگاه شهر کتاب قم، تنها یک فروشگاه کتاب نیست بلکه یک سوپرمارکت فرهنگی است که تمام نیازهای خانواده و افراد را در سنین مختلف پوشش می‌دهد.
فیروزان افزود: مجموعه قم در ۱۰۰۰ متر مربع و با الزام ۵۵ درصد حضور کتاب در این مجموعه شکل گرفته است و ترکیب مدیریتی آن بر عهده دانشگاهیان و روحانیون است زیرا قم یکی از آرزوهای ما و مدیریت شهر کتاب بود زیرا قم یکی از نقاط گسترش معارف شیعی در دنیاست.
مدیر شهر کتاب کشور تصریح کرد: امیدواریم با افتتاح این موسسه در قم، معارف شیعی در کشور بیش از پیش گسترش یابد.
در ادامه این مراسم، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر سوابق طولانی مهندس فیروزان در امور فرهنگی، اظهار نمود: در مجموعه شهر کتاب نوآوری‌های خوبی صورت گرفته ‌و افتتاح آن در قم مایه توسعه فرهنگ است که نشان از سلیقه خوب ‌آقای فیروزان دارد.
وی افزود: من امیدوارم که این حرکت فرهنگی با اصالت خود در عرصه کشور بتواند پایدار باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در دنیای امروز با تنوع فرهنگی که وجود دارد، احتیاج ضروری به عرضه خوب تفکر ناب شیعی و اسلامی در دنیا وجود دارد زیرا با نوعی از تفکرات انحرافی روبرو هستیم که سبب نوعی سوتفاهم نسبت به اسلام در منطقه و جهان می‌شوند.
رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: تفکری که مبتنی بر معارف اهل بیت (ع) است، از پس این غبارآلودگی خود را نشان می‌دهد و آرام آرام خود را شفاف می‌کند اما باید در این زمینه بسیار تلاش کرد و رسالت موسسات فرهنگی در این زمینه، انعکاس تفکر عمیق اسلامی به جهانیان است.
لاریجانی افزود: اگر شهر کتاب بتواند در این زمین گام بردارد و آثار اصیل اسلامی را که امام راحل به آن اهتمام داشت را به منطقه عرضه کند و در دسترس قرار بگیرد، بسیار کار خوبی صورت داده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بسیاری از کسانی که در غرب هستند و با رسانه‌ها ارتباط دارند، آشنایی عمیقی با تفکر شیعه ندارند یا مبانی را درست تشخیص نمی‌دهند و وظیفه ما معرفی درست این تفکر است.
وی تاکید کرد: زمانی در مذاکرات هسته‌ای به این تلقی رسیدم که هیاهویی که ‌علیه ما وجود دارد، به خاطر اطلاعات نادرستی است که دارند و با همین تلقی هیاهو می‌کنند و برخی موسسات می‌توانند در این زمینه گام بردارند که از جمله فعالیت‌های شهر کتاب می‌تواند در این زمینه باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برخی از موسسات فرهنگی در قم، کارهای خوبی انجام داده‌اند که هم از عمق فکری خوبی برخوردار است و هم کارهای متفکرین غرب را به خوبی دیده‌اند و آثار قابل ارائه‌ای تولید کرده‌اند.
لاریجانی خاطرنشان کرد: اقتصاد نشر، بحث دیگری بوده که در کشور دچار مشکلاتی است که در مقابل سایر بخش‌های کشور، دچار مشکل شده ‌و قبلا نیز بنیه قوی نداشت و اکنون دچار مشکلات بیشتری شده است.
وی افزود: باید کمک‌هایی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گیرد و از منابعی به این بخش کمک شود و این مسئله در شرایطی که بخش‌های مختلف اقتصادی کشور دچار مشکل شده است، بیشتر به چشم می‌آید. باید برای این موضوع فکر کرد و از طریق خرید کتاب‌های برای کتابخانه‌های عمومی و یارانه‌هایی برای برخی کتاب‌های مفید در نظر گرفته شود تا به سادگی در دسترس باشد.
رئیس مجلس تصریح کرد: توجه به کلیت بخش نشر برای اقتصاد قم مفید است و نگرانی‌های در این زمینه از سوی ناشران امروز عنوان شد که توجه به این بخش را بیشتر می‌کند. باید در اصلاحات اقتصادی که در آینده صورت می‌گیرد، به بخش نشر به عنوان یک بخش تولیدگر توجه ویژه‌ای شود تا شاهد رشد و شکوفایی آن باشیم.
وی افزود: استفاده از بخش خصوصی در توسعه شهر کتاب کار خوب و مفیدی است و امیدوارم راه اندازی شهر کتاب در قم سبب رفع نیازهای اهل فکر در قم باشد و به توسعه فکر و فرهنگ کمک کند.
در بخش پایانی این مراسم، شهر کتاب قم توسط رئیس مجلس شورای اسلامی افتتاح شد و بازدید کوتاهی از بخش‌های مختلف آن انجام شد.

شهر کتاب قم

شهر کتاب قم

شهر کتاب قم

شهر کتاب قم

شهر کتاب قم

کلید واژه ها: شهر کتاب قم -
0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST