کد مطلب: ۹۲۴۹
تاریخ انتشار: شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵

کتاب «فلسفیدن با ملانصرالدین» منتشر شد

خداداد خادم

مهر:‌  کتاب فلسفیدن با ملانصرالدین که توسط اسکار برنی فیه و ایزابل میلون در حوزه فلسفه کودکان نوشته شده است. توسط روح الله کریمی و مهرنوش هدایتی ترجمه و به همت نشر سینا در ۱۴۰ صفحه منتشر شد.

مترجمان درباره نویسنده کتاب آورده اند: اسکار برنی فیه و همسرش میلون، دو پیشگام در حوزه تفکر پروری برای کودکان و نوجوانان در فرانسه هستند، که تا کنون چندین بار به ایران سفر کرده و جلسات و کارگاه های عملی متعددی با مربیان و کودکان برگزار نموده اند. علاقه آنها به حکایات ملانصرالدین در ظرفیت بالای این داستان ها برای بحث و تامل ریشه دارد. خصوصا تمرینات و پرسش هایی که به دنبال هر داستان مطرح شده، استفاده از این داستان ها را در حلقه های کندوکاو فلسفی دوچندان نموده است.

در ادامه آمده است: اسکار و ایزابل با خوانش حکایات ملانصرالدین با نگرش تاملی، ما را متوجه غنای فلسفی این داستان ها و تناسب آنها برای استفاده در حلقه های کندوکاو فلسفی می نمایدو نگاه دقیق و ظریف آنها به داستان های ملانصرالدین، حاکی از نگرش فیلسوفانه شان است، و بحث و تمرین های کاربردی و مفیدی که در ادامه داستان تدوین کرده اند، نشانگر دانش و تبحر آنها در حوزه «هنر پرسشگری» برای کودکان و نوجوانان است.

در مقدمه ای که ایزابل میلون بر ترجمه فارسی این کتاب نوشته نقل قولی از کانت به این شرح آمده است: «اغلب انسان ها ترجیح می دهند که به جای استفاده از عقل خویشتن و فکر خویشتن، درحالت قیمومیت باقی بمانند، و به پیروی از دیگران ادامه دهند. اندیشیدن عبارت است از اندیشیدن برای خود، و اندیشیدن برای خود راه دست یافتن به استقلال است. فقط کسی آزاد است که می تواند برای خود بیندیشد.»

میلون در ادامه می نویسد:  چرا این کتاب؟ چرا شخصیت ملانصرالدین؟ افزون بر آن چه قبلا در مقدمه گفته شد، فقط می خواهم دو نکته را در مورد حکایات اضافه کنم. طی چندین سال تمرین فلسفی با کودکان و بزرگسالان قصد داشته ایم دو مولفه را با هم ترکیب کنیم: تفکر درمورد خود زندگی، و تفکر در مورد خود شخص. از آن جایی که این کار می تواند دشوار باشد، مزیت استفاده از حکایات این است که می توان با فاصله گرفتن از زندگی واقعی یا شخصیت های واقعی بر این دشواری فائق آمد.

کتاب حاضر، مجموعه‌ای است که هر ذهن هوشمند و فعالی را به چالش و گفت‌وشنود دعوت می‌کند. چالشی شیرین میان فضایی طنزآلود و عقلانی. خوانش متفاوت حکایات ملانصرالدین توسط نویسندگان این کتاب، کودکان و نوجوانان را به تفکری فلسفی پیرامون موضوعات زندگی دعوت می‌کند.

فرزندان ما با خواندن این داستان‌ها درمی‌یابند که تاروپود زندگی انسان با نکات نغز و ظریفی بافته شده که اگر آنها هنر گفت‌وشنود و استدلال خوب را بدانند، بدون شک نقشی خلاقانه‌تر و زیباتر بر طرح زندگی خود خواهند زد. باشد که زیباترین نگاره‌ها بر حیات فرزندان ایران پاک رقم بخورد ... .

این کتاب توسط روح الله کریمی و مهرنوش هدایتی به فارسی ترجمه و به همت نشر سینا به مبلغ ۱۵ هزار تومان منتشر شده است.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST