کد مطلب: ۹۹۶۳
تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶

چشمه‌ی خورشید، مقاله‌هایی درباره‌ی عطار نیشابوری

«چشمه‌ی خورشید» کتابی است شامل هفت مقاله از شهین قاسمی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، با محوریت آثار و اندیشه‌های عطار نیشابوری.

نویسنده در آغاز آورده است: عطار افقی تازه در قلمرو عرفان اسلامی گشود و اندیشه‌های عمیق عرفانی خود را به زبانی روشن و رسا در قالب شعر در آثار ارزشمند خود بیان کرد و عرفان ذوقی را جلوه‌ای تازه بخشید. تصوف عطار نوعی رفتار فردی به دور از ریا و دورنگی است.

وی در ادامه با تصریح بر این نکته که عطار را می‌توان دایرة‌المعارف عرفان و تصوف اسلامی دانست، می‌نویسد: وی در قالب قصه‌پردازی، معانی والا و دقایق معرفت‌پرور و لطایف روح‌نواز عرفانی را به زبانی روان و در سبکی شیوا بیان کرده است. او از شاعران بزرگ و معتدل صوفی زبان فارسی است که خود به درجه‌ای والا از معرفت دست یافته و آنچه را سنایی در آغاز کار از سرمایه‌های عرفانی به عرصه‌ی شعر دری وارد کرد، با استادی و برجستگی خاصی به کمال نسبی خود نزدیک کرده است و اگر بگوییم که عطار حتی برای مولانا جلال‌الدین محمد، راه رسیدن به آن اوج عارفانه را که در مثنوی معنوی و غزلیات شورانگیز شمس می‌بینیم هموار کرده است، سخنی به‌گزاف نگفته‌ایم.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد اهواز در پایان یادداشتش می‌نویسد: مجموعه‌ی چشمه‌ی خورشید مشتمل بر هفت مقاله‌ی نگارنده است که هر یک پیش‌تر در فصلنامه‌ها یا همایش‌های علمی به چاپ رسیده است که برای استفاده‌ی دانشجویان، علاقه‌مندان و پژوهشگران گرد آمده است. وجه مشترک همه‌ی آنها عطار نیشابوری است.

فهرست مقاله‌های کتاب به شرح زیر است: انسان آرمانی در اندیشه‌ی عطار با رویکرد عرفان اسلامی؛ نقد و تحلیل سکوت عارفانه از دیدگاه عطار؛ بررسی مضامین ملامتی غزل‌های عطار؛ متناقض‌نمایی یکی از ویژگی‌های سبکی و زبان عرفانی عطار؛ بازتاب اعداد مهری در اندیشه و اشعار عطار؛ وجوه متن روایی و پایگاه روایت‌شنوها در الهی‌نامه‌ی عطار؛ بررسی اندیشه‌های هرمسی در عرفان عطار نیشابوری.

در نوشته‌ی پشت جلد کتاب آمده است: عرفان، سرچشمه‌ی شهود باطنی و تقرب به وجوه جلاله است. گاه بزرگان ادب پارسی و اربابان فهم و کلام این سرزمین، تندیس بیان عشق حقیقی و آرمان‌شهر روح هستی را در قالب مظاهر قابل احترام به تصویر جاری نموده‌اند تا فهم لامکان و بزرگی عوالم فرااحساس مشهودتر باشد همگان را. آری! شیخ وجود عطار بزرگ پرنده‌ی عشق و مقرب حس بودن تا سرفصل شدن را سیمرغ نام بنهاد. حیرانی آدم در درک سیمرغ دل و رسیدن تا کوه قاف، سبب دیرفهم بودن و مدهوش شدن بشر خاکی گردیده است. تجلی سکوت و خموشی درون در نگاه به چشمه‌ی خورشید می‌تواند در این وانهادگی اخلاق و سردی روح کلام سیمرغ را بازشناسیم. همانگونه که دانشمند معاصر زرین‌کوب گرامی عطار را پیر اسرار و سیمرغ وجودش را در کتاب «صدای بال سیمرغ» اسطوره‌ی تاریخ و دست‌نایافتنی و کمال ایده‌آل بیان می‌نماید.

چشمه‌ی خورشید، مجموعه‌ی مقاله‌های دکتر شهین قاسمی را انتشارات زعیم در ۱۹۵ صفحه و به قیمت ۱۶ هزار تومان منتشر کرده است.

کلید واژه ها: شهین قاسمی - عطار -
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST