کد مطلب: ۳۸۱۲
تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲

دوره‌ی آموزشی «نظریه‌ی اخلاقی کانت»

کانت در کتاب نقد عقل محض کوشید تا شروط تجربه، و حدود و مرزهای عقل را تعیین کند و بدین وسیله نوعی مابعدالطبیعه را ممکن سازد که از معرض تیغ تند حملات هیوم، جان به در بَرد. اما سه مساله‌ی اصلی تاریخ مابعدالطبیعه، همچنان حل‌نشده باقی می‌ماند و کانت صریحاً ادعا می‌کند که به دست دادن هرگونه پاسخ قوام بخش در این سه حوزه از عهده‌ی عقل نظری خارج است. کانت این مسائل را به فلسفه‌ی عملی ارجاع می‌دهد.
اما از میان مباحث مطرح شده در فلسفه‌ی عملی کانت، آنچه بیش از همه بر تاریخ اندیشه‌ی پساکانتی تاثیرگذار بوده، نظریه‌ی بدیع وی در زمینه‌ی اخلاق است. کانت کوشید تا به نوعی مابعدالطبیعه‌ی محض اخلاقی راه ببرد که قوانین آن مطلقاً عقلانی باشد. در این راه وی در یک سو عقل عملی و در سوی دیگر سوژه‌ی خودآیین و خود ـ قانون‌گذار را قرار می‌دهد تا نشان دهد که پایبندی به این قانونِ خود ـ عقل ساخته، نه اجبار، بلکه عین آزادی است.
دوره‌ی آموزشی «نظریه‌ی اخلاقی کانت» خواهد کوشید تا با تکیه بر کتاب بنیاد مابعدالطبیعه‌ی اخلاق، و همچنین نگاهی اجمالی و گذرا به کتاب نقد عقل عملی، گزارشی از طرح کلی رئوس نظریه‌ی اخلاقی کانت به دست داده و حتی‌الامکان این نظریه را مورد نقد و بررسی قرار دهد.
این دوره‌  با تدریس محمدمهدی اردبیلی در پنج جلسه، روزهای یکشنبه ساعت ۱۴ تا ۱۶ برگزار می‌شود. آغاز آن ۱۰ آذرماه است. علاقه‌مندان به ثبت‌نام در این دوره‌ی آموزشی تا ۳ آذرماه فرصت دارند در ساعات اداری به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۸۸۷۲۳۳۱۶ و ۸۸۷۱۷۴۵۸ تماس بگیرند.

0/700
send to friend
نظرات 2
  • 0
    0
    پاسخ به این نظر
    shaho چهارشنبه 22 آبان 1392
    موفق باشید آقای اردبیلی گرامی...متاسفانه تهران نیستم وگرنه حتما خدمت میرسیدم
  • 0
    0
    پاسخ به این نظر
    محمد سلیمانی شنبه 2 آذر 1392
    سلام و خسته نباشید، میخواستم ببینم که آیا فایل صوتی این گفتگو ها را در جایی منعکس میفرمایید یا به صورت سی دی برای علاقمندان در اختیار دارید ؟ خوشحال میشوم من را در این زمینه مطلع کنید. باتشکر محمد سلیمانی پاسخ: خیر. دوره‌ها ضبط نمی‌شوند.
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST