کد مطلب: ۱۸۵۰۲
تاریخ انتشار: سه شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸

رمان هزارصفحه‌ای که تنها یک جمله است

ایسنا: در میان نامزدهای جایزه ادبی «بوکر» امسال، یکی از آثار دارای ویژگی غیرمتعارف و منحصر به‌فردی است؛ رمانی هزارصفحه‌ای که تنها شامل یک جمله است و با تحسین منتقدان و خوانندگان نیز روبه‌رو شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از تلگراف،‌ جایزه ادبی «بوکر» به عنوان یکی از مهم‌ترین جوایز ادبی جهان، چندی پیش ۱۳ رمان را به عنوان نامزدهای اولیه خود معرفی کرد که شامل آثار مهمی از جمله «وصیت‌ها» دنباله‌ای بر رمان معروف «قصه ندمیه» نوشته «مارگارت اتوود» داستان‌نویس آمریکایی است، اما شاید خاص‌ترین نامزد امسال این جایزه «اردک‌ها، نوبوریپورت» نوشته «لوسی المان» باشد که در واقع رمانی بلند و هزارصفحه‌ای است که تنها شامل یک جمله می‌شود.

این رمان که به روش جریان سیال ذهن نوشته شده در واقع مونولوگ درونی یک زن خانه‌دار اهل اوهایو است که درباره همه چیز از شام مهمانی دیشب تا وجه تاریک آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ فکر می‌کند.

«اردک‌ها، نوبوریپورت» در مجوع شامل ۴۲۶هزار و ۱۰۰ واژه در قالب یک جمله و بدون نقطه و پاراگراف‌بندی است و به خوانندگان در چند بخش فرصت تنفس کوتاهی از مونولوگ درونی شخصیت اول داستان داده می‌شود و به موازات آن یک داستان موازی از زبان یک شیر کوهی روایت می‌شود.

در حالی که بسیاری در انتظار خواندن جدیدترین نوشته منتشرنشده «مارگارت اتوود» هستند و حتی داوران جایزه بوکر نیز مجبور به امضای تعهدنامه افشا نکردن محتوای داستان شده‌اند اما رمان خاص و غیرمتعارف نوشته «لوسی المان» تنها نویسنده آمریکایی نامزد «بوکر» امسال، ظاهرا جایگاه ویژه‌ای در میان داوران و منتقدان ادبی کسب کرده است.

نشریه گاردین نیز در مطلبی نوشته است که رمان «اردک‌ها، نوبوریپورت» سبک جریان سیال ذهن در ادبیات داستانی را به حد نهایی آن رسانده و «جوانا مک‌گرگور» یکی از داوران امسال بوکر به خوانندگان توصیه می‌کند از خواندن کتاب نترسند و هرچقدر از آن را که می‌توانند بخوانند و دوباره به آن بازگردند چرا که این کتاب بسیار جالب و سرگرم‌کننده است.

بسیاری از خوانندگان نیز بازخوردهای بسیار مثبتی نسبت به کتاب داشته‌اند و آن را اثری جالب، نوآورانه و حتی نبوغ‌آمیز معرفی کرده‌اند. یکی از خوانندگاند با دادن پنج ستاره کامل به رمان نوشته «لوسی المان» در وب‌سایت «Goodreads» آورده است: "با خواندن این کتاب سفری را آغاز می‌کنید که در آن جریان سیال ذهن راوی داستان شما را می‌خنداند، به گریه می‌اندازد و حتی شما را عصبانی می‌کند. به این فکر می‌کردم که چرا نویسنده چنین ساختاری را انتخاب کرده که سبکی بی‌پروا و بلندپروازانه است، اما احساس کردم به خوبی از عهده آن برآمده است.

فهرست نامزدهای نهایی جایزه بوکر در سال ۲۰۱۹ شامل شش کتاب در روز سوم سپتامبر (۱۲ شهریور) و برنده نهایی نیز طی مراسمی در تاریخ ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) در لندن اعلام می‌شود.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST