کد مطلب: ۱۸۵۸۸
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸

از نفرت سلینجر از اینترنت تا الکترونیکی شدن آثارش

ایسنا: جی. دی. سلینجر از اینترنت بیزار بود و از فیس‌بوک وحشت داشت؛ حالا بنیاد این نویسنده معروف آمریکایی پس از سال‌ها اجازه داده تا بخشی از آثار او برای اولین‌بار به صورت کتاب‌ الکترونیکی منتشر شود.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، بنیاد «جی. دی. سلینجر» که از سوی خانواده‌ این نویسنده آمریکایی اداره می‌شود پس از سال‌ها مخالفت با ارائه نسخه دیجیتال آثار او سرانجام اعلام کرد مجموعه‌ای کوچک از مهم‌ترین نوشته‌های او را به صورت کتاب الکترونیکی منتشر خواهد کرد.

«مت سلینجر» پسر «جی. دی. سلینجر» گفت پدرش همواره ارزش زیادی برای دسترسی به آثار قائل بود اما از سوی دیگر تجربه خواندن نسخه فیزیکی آثارش را ترجیح می‌داد. «سلینجر» که در سال ۲۰۱۰ در سن ۹۱ سالگی درگذشت از اینترنت نیز بیزار بود و به گفته پسرش، زمانی که یک بار فیسبوک را برای او توضیح داده، «سلینجر» از این که مردم اطلاعات شخصی خود را به اشتراک می‌گذارند وحشت‌زده شده است. 

او همچنین گفت: دریافت نامه‌ای در سال ۲۰۱۴ از زنی با معلولیت دائمی دست راست که در خواندن نسخه فیزیکی کتاب با مشکل روبه‌رو  بود موجب شد در چگونگی عمل به خواسته‌های پدرم به بهترین شکل ممکن تجدیدنظر کنم. از همان لحظه که این نامه را خواندم تصمیم گرفتم راهی پیدا کنم تا این زن بتواند کتاب‌های پدرم را بخواند. پدرم همواره نهایت تلاش خود را می‌کرد تا آثارش در دسترس تعداد بیشتری از افراد بویژه دانش‌آموزان باشد و حتی همواره از چاپ کتاب‌هایش با جلد سخت که سودآوری بیشتری داشت خودداری می‌کرد و به همان نسخه‌های معمولی کفایت می‌کرد، گرچه نویسندگانی چون «همینگوی»، «فیتزجرالد» و «فاکنر» چنین عقیده‌ای نداشتند. 

«مت سلینجر» ادامه داد: قرار دادن آثار پدرم در دسترس نسل جدید که بسیاری از آن‌ها ترجیح می‌دهند آن‌ها را از با استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی خود مطالعه کنند و همچنین افراد با مشکلات سلامتی و معلولیت‌ها، پیشرفتی هیجان‌انگیز است و کاملا بر اساس خواسته‌های پدرم است، هر چند او تجربه لمس یک کتاب فیزیکی را بسیار بیشتر ترجیح می‌داد. 

با این وجود هنوز خبری درباره کتاب‌های صوتی و رسمی آثار «جی. دی. سلینجر» اعلام نشده است و خود «سلینجر» کاملا مخالف هرگونه ارائه آثارش در مدیوم دیگری غیر از صفحات کتاب بود و اغلب پیشنهادهای اقتباس نمایشی و سینمایی از آثارش را نیز نمی‌پذیرفت. 

«جروم دیوید سلینجر» متولد اول ژانویه ۱۹۱۹ در منهتن نیویورک، با انتشار رمان «ناتور دشت» در سال ۱۹۵۱ به شهرت جهانی رسید. «ناتور دشت» که تقریباً به تمام زبان‌های زنده دنیا ترجمه شده، سالانه حدود ۲۵۰ هزار نسخه فروش دارد و تاکنون حدود ۶۲ میلیون نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رسیده است. 

هرچند موفقیت «ناتور دشت» موجب شهرت فراوان «سلینجر» شد، اما او با گوشه‌نشینی، از مردم دوری می‌کرد و به‌ ندرت داستان یا کتابی از او منتشر می‌شد. انزوای سلینجر به اندازه‌ای بود که طی سه دهه گذشته هیچ مصاحبه‌ای از او در رسانه‌های جهان منتشر نشد.

سلینجر که مجموعه داستان کوتاه «۹ داستان» را در سال ۱۹۵۳ بعد از «ناتور دشت» نوشت، در سال ۱۹۶۱ «فرانی و زویی» را منتشر کرد و دو سال بعد «تیرهای سقف را بالا بگذارید نجاران» را که متشکل از دو رمان کوتاه بود به چاپ رساند.

آخرین اثر به چاپ‌رسیده از این نویسنده سرشناس به ژوئن سال ۱۹۶۵ برمی‌گردد که «شانزدهم هپ‌ورث ۱۹۲۴» را در مجله «نیویورکر» منتشر کرد.

«یادداشت‌های شخصی یک سرباز»، «هفته‌ای یک‌بار آدمو نمی‌کشه»، «نغمه غمگین»، «دلتنگی‌های نقاش خیابان چهل و هشتم»، «بالابلندتر از هر بلندبالایی»، «جنگل واژگون» و «درست قبل از جنگ با اسکیموها» از معروف‌ترین آثار «جی. دی. سلینجر» هستند.

بنیاد «سلینجر» در ماه فوریه نیز اعلام کرد قرار است مجموعه‌ای از آثار چاپ‌نشده این نویسنده درگذشته را برای اولین‌بار منتشر کند.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST