کد مطلب: ۲۸۰۹
تاریخ انتشار: شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۱

برگزاری همایش شعر و ادب فارسی، با نگاهی به حافظ در پرتغال

همایش شعر و ادب فارسی با نگاهی به حافظ، بخش دیگر هفته‌ی شیراز بود که با حضور علاقه‌مندان شعر و ادبیات زبان فارسی در مرکز فرهنگی کشکاش پرتغال برگزار شد.
در ابتدا خانم دکتر نسرین فقیه از استادان دانشگاه الزهراء طی سخنانی ضمن معرفی حافظ شاعر پر آوازه ایرانی، او را اندیشمند و صاحب قریحه‌ای بزرگ توصیف نمود، که قابلیت تبدیل‌پذیری شگفت‌انگیزی در اشعارش ایجاد کرده است.
در این سخنرانی علاوه بر ذکر اجمالی از زندگی حافظ و معرفی اشعارش به هنرآفرینی وی در استفاده از تمثیل و ایهام پرداخته شد و گفته شد که او با انتخاب مفاهیم اخلاقی و حکمی از دنیای بشری به ملموس‌ترین و جذاب‌ترین فضا‌ها رو می‌کند و در پوشش فضایی آمیخته از موسیقی، بزم، عرفان و حتی جنگ و انسانیت به القای منظور خود می‌پردازد. مهم‌ترین خصیصه‌ای، که از رویکردهای هنری حافظ حاصل می‌شوند چند معنایی و قابلیت تاویل پذیری اشعار اوست، که با این ویژگی طیف وسیعی از آدمیان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و جاودانگی خود را در فرهنگ و زندگی مردم حفط می‌نماید.
سخنران دیگر این نشست ادبی، آقای پدرو تشیرا دا موتا از اساتید تاریخ و هنر پرتغال، بود که با نگاهی اجمالی به تاریخ برقراری تعاملات میان ایران و پرتغال به زمینه‌های آشنایی این کشور با فرهنگ و ادب غنی ایران پرداخت.
وی در ادامه به یکی از مشهور‌ترین شعرای پرتغال به نام فرناندو پسوا اشاره نمود و گفت وی دو بیتی‌های عمر خیام را به زبان پرتغالی ترجمه کرده و در آثارش به حافظ نیز اشاراتی دارد.
هفته فرهنگی شیراز از سوم لغایت هفتم بهمن ماه در مرکز فرهنگی شهر کشکاش پرتغال در جریان است. طی این هفته نمایشگاهی از آثار هنرهای دستی و تجسمی شیراز با حضور اساتیدی در رشته‌های مینیاتور، منبت کاری، خاتم کاری و خطاطی دایر است. همچنین گروه موسیقی بامداد شیراز علاوه بر اجرای برنامه‌هایی در مراکز فرهنگی و دانشگاهی پرتغال، در دو روز آخر این هفته به اجرای آهنگ‌های سنتی ایرانی در مرکز فرهنگی شهر کشکاش خواهد پرداخت.

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST