کد مطلب: ۶۷۱۵
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۴

امضای تفاهمنامه همکاری‌های علمی، فرهنگی و هنری بین رایزنی فرهنگی ایران و بنیاد سه فرهنگ اسپانیا

در جلسه امضای تفاهمنامه مذکور که در محل سفارت کشورمان در اسپانیا و با حضور محمد حسن فدایی فرد سفیر جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، سفیر ج. ا. ایران در ابتدا، ضمن یاد آوری سفر دو روز پیش سه وزیر اسپانیایی به ایران به همراه هیأت اقتصادی، خاطرنشان ساخت که دو کشور در حال تقویت بیشتر روابط سیاسی خود هستند.

وی افزود :با توجه به پیشینه تاریخی که دو کشور دارند به خصوص در حوزه فرهنگی، زمینه‌ها بسیار زیاد هستند. هر دو کشور دارای تاریخ فرهنگی و غنی هستند و ما می‌توانیم از خیلی از تجربیات همدیگر برای پیشبرد و گسترش روابط فرهنگی استفاده کنیم.

آقای فدایی فرد تاکید نمود: ما در تمام کشورها، رایزنی فرهنگی نداریم و به خاطر اهمیت فرهنگی که به اسپانیا می‌دهیم، دفتر فرهنگی مجزایی را در این کشور داریم.

وی افزود: حوزه فرهنگ، یکی از حوزه‌هایی است که در تمام شرایط، زمینه فعالیت وجود دارد و کمتر متأثر وضعیت سیاسی و اقتصادی کشورها می‌شود. در این رابطه، روابط اقتصادی ما با اسپانیا طی چهار سال گذشته به خاطر شرایط بین المللی کاهش پیدا کرد ولی روابط فرهنگی ما تحت تأثیر قرار نگرفت.

فدایی فرد اشاره نمود :یکی از مشکلاتی که وجود دارد و وظیفه بخش فرهنگی می‌باشد، شناساندن دو کشور به مردم همدیگر است. در این زمینه، کار موسسه سه فرهنگ راحت تر است و کار ما مشکل تر می‌باشد برای اینکه هیچ انگیزه و زمینه تبلیغات منفی بر علیه اسپانیا در ایران وجود ندارد ولی در اسپانیا اینطور نیست چون رسانه‌ها معمولاً در دست شرکت‌ها و کشورهای بزرگی است که با ما مشکلات سیاسی دارند و آن‌ها اجازه نمی‌دهند که واقعیت‌های کشور ما در اینجا منعکس بشود.

وی تصریح نمود :بهر حال ما آمادگی داریم در تمام زمینه‌ها که به شناخت فرهنگ دو کشور نظیر برگزاری نمایشگاه، کنفرانس‌های ادیان و آشنائی با همدیگر کمک بکند، همکاری بکنیم و زمینه آن نیز با حضور رایزن فرهنگی پر تلاش و دارای ابتکار فراهم است.

سفیر کشورمان در رابطه با ادیان مختلفی که در ایران زندگی می‌کنند، تاکید نمود که اقلیت‌های مذهبی، بر اساس قانون اساسی، حق و حقوق دارند ودر مجلس از نماینده برخوردار می‌باشند، چیزی که کمتر مردمی از اسپانیا، آن را می‌داند.

علیرضا اسماعیلی رایزن فرهنگی نیز با اشاره به قابلیت‌های ارزشمند علمی و فرهنگی دو کشور و در راستای گسترش تعاملات فرهنگی فیمابین، به دیداری که چند ماه قبل باآقای سرورا مدیر کل بنیاد سه فرهنگ داشت، اشاره کرده و ضمن یادآوری اینکه مذاکرات خوبی برای همکاری فیمابین داشتند، تاکید نمود که جایگاهی که بنیاد در منطقه آندالوس دارد، از لحاظ فعالیت‌های فرهنگی و گفتگوی ادیان و تعاملات سه ادیان با یکدیگر، بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود :طبیعی است که منطقه اندالوس با توجه به پیشینه تاریخی آن و حضور اسلام در این منطقه و ویژگی‌هایی که دارد می‌تواند اشتراکات و قرابت‌های زیادی با ایران داشته باشد و دو طرف به توافق رسیدیم که بتوانیم زمینه‌های بیشتر آشنایی مردم این منطقه را با قابلیت‌های فرهنگی و هنری ج. آ. ایران فراهم نموده و باانجام برنامه‌های مختلف علمی، فرهنگی و هنری در گسترش روابط فرهنگی فیمابین کوشا باشیم. از سوی دیگر رایزنی فرهنگی نیز امکان فعالیت‌های بنیاد سه فرهنگ را در معرفی منطقه اندالوس در ج. آ. ایران تسهیل خواهد نمود.

اسماعیلی افزود: در این تفاهمنامه، به انجام همکاری‌های متقابل برای گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری نظیر برنامه‌هایی مثل نمایش فیلم(به دلیل اعتباری که سینمای ایران در صحنه جهانی دارد) و برنامه معرفی هنرهای ایران، حوزه هنرهای تجمسی و رشته‌های مختلف صنایع دستی‌علاوه بر گفتگوهای علمی و نشست‌های علمی برای معرفی مفاخر، خصوصاً مفاخری که در حوزه اندالوس اسلامی فعال بودند و متأثر از فرهنگ ایرانی و همچنین گفتگوی ادیان اشاره کردیم.

وی ابراز امیدواری نمود که که ظرف دو ماه آینده، یک یا دو برنامه را عملیاتی بکنند و با توجه به صحبتی که با بنیاد داشتند، اولین برنامه، نمایش فیلم و نمایشگاه هنری خواهد بود.

رایزن فرهنگی ج. آ. ایران همچنین ضمن تاکید بر برنامه ریزی در خصوص انجام برنامه‌های مربوط به گفتگوی ادیان و معرفی مفاخر و اندیشمندان برجسته ابراز امیدواری کرد که با توجه به تفاهمنامه امضاء شده و باهمکاری بنیاد بتوانند زمینه‌هایی را برای آموزش و معرفی زبان فارسی در محل بنیاد آماده کنند.

اسماعیلی از سوی دیگر با اشاره به رابطه خوبی که بنیاد سه فرهنگ با دانشگاه‌های منطقه دارد، خاطرنشان نمود که قطعاً با این ارتباطات، روابط دانشگاهی ایران هم تقویت خواهد شد.

خوسه مانوئل سرورا مدیر کل بنیاد سه فرهنگ نیز با اشاره به سفر سه وزیر اسپانیایی به ایران، تصریح کرد که این سفر، در واقع نشانه ای است از اینکه اسپانیا می‌خواهد به تقویت روابط دو طرف بپردازد

سرورا گفت :من معتقدم که لحظه خیلی مهمی برای روابط ما است چون فکر می‌کنم که بعضی از موانعی که قبلاً داشتیم، اکنون برداشته شده‌اند. من هم با بیانات جناب سفیر موافقم که در واقع ما باید کاری بکنیم که واقعیت هر اجتماع را نشان بدهیم چون اینجا متاسفانه، خیلی از واقعیت اجتماعی ایران و زندگی روزمره مردم، تحریف می‌شود.

وی تاکید نمود که به این دلیل که یکی از مأموریت‌های عمده بنیاد سه فرهنگ، شناساندن اقوام کشورها و جوامع کشورهای دیگر است، سفارت ایران در اسپانیا می‌تواند بر کمک بنیاد تکیه نموده وجامعه ایران را به مردم اسپانیا بشناساند.

مدیر کل بنیاد افزود :با اینکه در واقع در قبل ما مشکلات سیاسی داشتیم، اما هیچوقت کار فرهنگی مرتبط با ایران را ترک نکردیم و سعی نمودیم که جامعه ایرانی را به مردم اسپانیا نشان بدهم.

مدیر کل بنیاد افزود :ما زمینه‌های زیادی برای همکاری داریم و قراردادی که امضا می‌کنیم، کمکی به همکاری دو طرف خواهد بود.

وی از سوی دیگر افزود: بنیاد سه فرهنگ یک بنیاد سیاسی نیست ولی ما می‌توانیم یک کمکی برای تسهیل گفتگوهای سیاسی بکنیم و از سفیر دعوت می‌کنم که هر وقت توانست برای ایراد سخنرانی به بنیاد ما بیاید تا که نقطه نظرات ایران را بیان کند. در این رابطه سفیر کشورمان این دعوت را پذیرفت و اشاره نمود که در اواخر اکتبر یا اوایل نوامبر ممکن است که این برنامه فراهم شود.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST