کد مطلب: ۱۴۴۸۰
تاریخ انتشار: شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷

چرا نخستین چاپ مجموعه اشعار «ژالِیکآ» را توقیف کردند؟

تنها چند ده نسخه از نخستین تیراژ چاپ کتاب اشعار محبوب مردمی باقی مانده است. اولین کتاب معروف شاعر یانکا کوپالا، چندین بار توقیف شده بود. شاعر و ناشران چندین بار مجبور شده بودند در دادگاه از حملات مقامات علیه انتشار این کتاب که امسال سالگرد ۱۱۰ سالگی آن است، دفاع کنند.

به مناسبت سالگرد کتاب، خبرنگار آژانس Sputnik، الیسا شیرشنیووا، همراه با معاون کتابخانه ملی بلاروس، الکسی سوشا، راه پیچیده مجموعه اشعار "ژالِیکآ" را بررسی کردند. الکسی سوشا در این خصوص تاکید می‌کند: این کتاب نه تنها "به نوعی" سرشت فرهنگ و ادبیات بلاروس در اوایل قرن بیستم را مشخص کرده است بلکه بر توسعه آن نیز در زمان معاصر تأثیر گذاشت.

این نشریه همچنین بر سرنوشت خود کوپالا تأثیر گذاشت، که قبل از ظهور آن آثار وی تنها بر روی صفحات روزنامه «نشا نیوا» چاپ می‌شد. این کتاب در سنت پترزبورگ منتشر شد: در سال ۱۹۰۸، ۴۵۰۰ نسخه چاپ شده بود که در این زمان، تنها چند ده نسخه باقی مانده است."ژالِیکا" به خوبی توسط عموم مردم بلاروس پذیرفته شده بود. از اولین نقد و بررسی‌ها روشن شد که یک شاعر مردمی که توانست در مورد سرنوشت دشوار مردم خود صحبت کند، در بلاروس ظاهر شد. اما با این حال، بلافاصله پس از انتشار، کمیته امور چاپ و نشر سنت پترزبورگ، وزارت داخله امپراطوری روسیه " ژالِیکا" رابه دلیل "انقلابی بودن و باعث ایجاد تهدید برای دولت"ممنوع کرد. تمام نسخه‌های چاپ شده، توقیف شده بود.

 

 

 

کلید واژه ها: یانکا کوپالا -
0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST