کد مطلب: ۱۴۵۹۷
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲ مهر ۱۳۹۷

بی‌خویشتنی و قراربخشی با غزلیات شمس و تاریخ بیهقی

نویسنده و شاعر است، دانش‌آموخته‌ی زبان و ادبیات فارسی. آثارش در زمره‌ی پرفروش‌های ادبیات داستانی ماست. از زهرا عبدی تاکنون رمان «روز حلزون» و «ناتمامی» و مجموعه شعر «تهمتن» منتشر شده است. رمانی با نام «تاریکی معلق روز» نیز در دست انتشار دارد. زهرا عبدی با حوصله و دقت پاسخگوی پرسش‌های ما در باره‌ی علاقه‌مندی‌های کتاب‌خوانی‌اش بود که دستاوردش در پی می‌آید:

 

آن‌چه در حال خواندنش هستید؟

 آخرین کتابی که از ایان مک یوون ترجمه شده است با نام گفتگو با مرد گنجه‌ای که از قضا اولین مجموعه داستان مک یوون است و از سطر به سطرش مشخص است نویسنده‌ای جسور و خوش‌فکر دارد دری از ذهن درخشانِ خویش به دنیای ادبیات می‌گشاید.

 کتابی که زندگی‌تان را تغییر داد یا بسیار تاثیرگذار بود؟

غزلیات شمس تبریزی و تاریخ بیهقی. اولی آدابِ جنون و بی‌خویشتنی را یاد داد و دومی قراربخشیِ و در خویشتن‌نشینیِ عقل را.  

 کتابی که آرزو داشتید می‌نوشتید؟

آرزوی نوشتن هیچ کتابی را نداشته‌ام. چون به باورِ من، هر کس به طریقی یگانه جهان را روایت می‌کند و این فرصت به همه و از جمله به من هم داده شده است و من ترجیح می‌دهم از فرصت خودم استفاده کنم و روایت خودم را بنویسم.

 شخصی که روی نویسندگی شما اثر گذاشته است؟

 علی معلم دامغانی. من چگونه خواندنِ متون استخوان‌دار کلاسیک فارسی را از ایشان آموختم. کمتر از هجده سال سن داشتم و خواندن آثار عطار را زیر نظر ایشان آغاز کردم. زندگی با این آثار، از رگ و ریشه در من روایتی پی افکند که هنوز زمزمه‌اش را می‌شنوم. حضور ایشان در جوانی من به عنوان استاد برای من بی‌نظیر بود.

کتابی که به اندازه‌ی کافی دیده نشده است؟

 کتاب «درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی» اثر سعید حمیدیان. کتابی است که به نظر من هر ایرانی بهتر است بخواند و متاسفم که این کتاب ارزشمند در حد یک کتاب درسی دانشگاهی باقی مانده است و فقط دانشجویان ممکن است آن را بخوانند.

 کتابی که بیشتر از همه بابت نخواندش شرمسارید؟

هر کتابی که در کتابخانه داشته باشم و نخوانده باشم‌اش. کتمان نمی‌کنم که برخی کتاب‌ها را نیمه کاره رها می‌کنم. بنابراین هر کتابی در کتابخانه دست نخورده باشد، شرمنده‌اش هستم.

کتابی که خواندنش را نیمه‌کاره رها کرده‌اید؟

رمان از نظر من سه ضلع باید داشته باشد تا بخوانمش. ضلع اندیشه، ضلع قدرت زبان و ضلع قدرت پلات و حد قصه‌گویی. هر رمانی اگر یکی از این سه ضلع را هم داشته باشد، حتماً می‌خوانمش. اگر هیچ‌کدام را نداشته باشد، رهایش می‌کنم. بدین ترتیب رمان‌های زیادی نیمه کاره رها شده‌اند.

کتابی که بارها خوانده‌اید؟

 تاریخ بیهقی، غزلیات بیدل، ترجمه اشعار نزار قبانی و محمود درویش.

 کتابی که خواندنش را به همگان توصیه می‌کنید؟

 انسان خردمند، نوشته یووال نوح هراری/ کتابی که وقتی تمام می‌شود چندتایی از مهم‌ترین روایت‌های زیربنایی و بنیادین جهان بشری را در ذهنت زیر سؤال برده است. به همین سادگی و به همین تکان‌دهندگی!

 کتابی که مشغول نوشتن‌اش هستید؟

آخرین رمانم که هنوز نامی ندارد. 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST