کد مطلب: ۱۸۷۰۵
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸

راز توفیق یک ترانه

ایسنا: حسین غیاثی می‌گوید: تلفیق سادگی و قابل فهم بودن ادبیات در کنار شاعرانگی، راز توفیق یک ترانه است و افشین یداللهی چنین ویژگی‌ای را دارا بود.

این ترانه‌سرا در گفت‌وگو با ایسنا، درباره راز ماندگاری و توفیق ترانه‌های افشین یداللهی اظهار کرد: افشین یداللهی جدا از آن‌که یک ترانه‌سرا باشد، یک غزلسرا بود و کار کلاسیک می‌نوشت و لذا هم شاعر و هم ترانه‌سرا بود و خصلت شاعرانه او بسیار حساب‌شده وارد ترانه شد. ضمن این‌که بسیاری از دوستان غزلسرای قدرتمند زمانی که وارد عرصه ترانه می‌شوند، موفق نیستند؛ به این خاطر که باید از جای درستی از شعر و ترانه استفاده کنند؛ به عبارتی سادگی و قابل فهم بودن ادبیات در کنار شاعرانگی و تلفیق این دو از عهده هر شاعری برنمی‌آید و افشین یداللهی به این خاطر موفق بود که توانست این دو عامل را در جای درست خود تلفیق کند و آن‌چه را می‌خواهد رقم بزند.

او همچنین درباره وضعیت ترانه‌هایی که توسط خوانندگان اجرا می‌شود، بیان کرد: ترانه‌هایی که در حال حاضر توسط خوانندگان به اجرا درمی‌آید، بسیار متنوع است. ضمن این‌که ما کارهایی داریم که کیفیت نداشته و به سرعت می‌آید و به سرعت هم می‌رود و یا از طرفی ترانه‌هایی ماندگار است، همچون کارهای دکتر افشین یداللهی که در ذهن مانده است.

غیاثی افزود: به طور کلی در حال حاضر دو دسته کار ترانه در کشور داریم که هریک لازمه کار موسیقی بوده و در تمام دنیا نیز همین‌گونه است و من بازار بدی را در ترانه نمی‌بینم و فکر می‌کنم اکنون ترانه ما جایگاه خوبی داشته و ضمنا ترانه‌سراهای درجه یکی داریم مانند روزبه بمانی که شعرهای درخشانی دارد و می‌خواند. همچنین به عقیده من این‌که ترانه‌سراهای ما به شکل سانگ‌رایتر، خود خواننده باشند، می‌تواند اتفاق بزرگی باشد.

این ترانه‌سرا درباره عرضه و تقاضای ترانه بین ترانه‌سرا و خواننده بیان کرد: معمولا خوانندگان فضایی را که کار می‌کنند با آهنگسازان رصد کرده و آنان هستند که با ترانه‌سرا وارد گفت‌وگو می‌شوند و معمولا زمانی که به یک ترانه‌سرا اعتماد می‌کنند، تقاضای زیادی نسبت به شخص ترانه‌سرا دارند؛ به این خاطر که احساس کرده‌اند با فضای کارشان هماهنگ است. این باعث می‌شود کارهای زیادی بین خواننده و ترانه‌سرا رد و بدل و هماهنگ شود.

غیاثی درباره ترانه‌سرایان موفق، با بیان این که افشین یداللهی تنوع کلامی بسیاری داشت، اظهار کرد: دکتر یداللهی از «خوش‌رکاب» و با ادبیات «هیچ‌کی ندیدم تو نخت نباشه» تا «وقتی گریبان عدم» دارای تنوع کلامی بسیار بود و فکر می‌کنم معیار مقایسه‌ای وجود ندارد. جدا از آثاری که از ایشان منتشر شده و تقریبا همه جزء آثار درخشان و ماندگار بوده است، در همان راستا ترانه‌سرایان موفقی را وارد این عرصه کرده و به آنان فرصت دادند. به همین خاطر تاثیرگذاری او با دیگر ترانه‌سرایان قابل مقایسه نیست.

این ترانه‌سرا در تکمیل سخنان خود گفت: مشهد دارای ترانه‌سرایان خوبی است و امیدوارم در این شهر تلفیق شعر و ترانه به درستی و به خوبی شکل بگیرد و شاهد اتفاقات خوشایندی در این عرصه باشیم.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST