کد مطلب: ۱۸۷۵۹
تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸

شاعری که پشیمان نبود

ایسنا: این شاعر و پژوهشگر پیشکسوت که شامگاه دوشنبه (۲۵ شهریورماه) از دنیا رفت، در گفت‌وگویی با ایسنا، درباره دوران نوجوانی‌اش گفته بود: من هر چه در ادبیات دارم،‌ از پدرم آموخته‌ام. او مردی صاحب‌نظر بود و علاقه زیادی به حافظ داشت. من هم از سال ششم ابتدایی به بعد مرتب از او سؤال می‌پرسیدم و از دانشش استفاده می‌کردم. الآن هم گوشه‌ای از حافظ نیست که از نظر من دور مانده باشد و فکر می‌کنم بر شعرهای حافظ تسلط کامل داشته باشم.

او همچنین درباره انتشار اولین سروده‌هایش اظهار کرده بود: اولین شعرهایم از سوی زنده‌یادان فریدون مشیری و نادر نادرپور در مجله‌های «روشنفکر» و «سخن» منتشر شدند. من در هر شماره از این مجلات یک شعر داشتم. بعد هم شعر گفتن من ادامه پیدا کرد و وضع طوری شد که همه ساعت‌های زندگی‌ام به شعر اختصاص پیدا کرد؛ ساعتی نبود که در حال خواندن، نوشتن یا تحقیق نباشم.

خائفی درباره شاعرانی که بر او تأثیر زیادی داشتند، گفته بود: غیر از حافظ که خیلی بر من تأثیر گذاشت، از خاقانی هم که غولی است در ادبیات، خیلی استفاده کردم. عمرم را برای شعر صرف کردم و پشیمان هم نیستم. تهی‌دستم، اما شاعرم. از آن‌چه گذشت، پشیمان نیستم. به شعر دل بستم و این دل‌بستگی دل‌پذیری خاصی دارد.

او همچنین اظهار کرده بود: از میان کتاب‌هایی که خوانده‌ام، به آثار نادرپور و مشیری بسیار علاقه دارم و از میان کتاب‌های خودم کتاب «یاد و باد» را بهترین می‌دانم.

***

پرویز خائفی متولد ۱۶ آذرماه سال ۱۳۱۵ در شیراز بود. آن‌گونه که در معرفی‌اش عنوان شده، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاه خود به پایان رساند و برای ادامه تحصیل وارد دانشکده ادبیات شیراز شد. او در رشته زبان و ادبیات فارسی لیسانس گرفت و سپس به تدریس در دبیرستان‌های شیراز مشغول شد. بعد از چندی عازم تهران شد و دوره فوق لیسانس را در علوم اجتماعی گذراند و به سمت مسئول تبلیغات و انتشارات کمیته پیکار با بی‌سوادی منصوب شد. خائفی از آن پس در وزارت فرهنگ و هنر مشغول به کار شد و مدتی ریاست کتابخانه ملی فارس را برعهده داشت. او همچنین در کنار  تدریس در دانشگاه‌، مدتی سرپرست مرکز حافظ‌شناسی در آرامگاه حافظ نیز بود.

اولین مجموعه شعر پرویز خائفی با عنوان «حصار» در سال ۱۳۴۲ منتشر شد. «باز آسمان آبی است»، «از لحظه تا یقین»، «این خاک تابناک»، «کی شعر تر انگیزد»، «پنج کتاب در یک کتاب»، «پیرار و پار»، «یاد و باد»، «آخرین آغاز» و «کنار لحظه‌های عمر» دیگر کتاب‌های منتشرشده این شاعرند.

خائفی همچنین پژوهش‌هایی در زمینه شعر کلاسیک و به‌خصوص حافظ منتشر کرده و از جمله کتاب‌هایش درباره حافظ «حافظ در اوج»، «مقالات و مقابله‌ها» و «نگاهی به غزل حافظ» است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST