کد مطلب: ۷۶۴۲
تاریخ انتشار: شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

کتب درسی ناتوان از معرفی شعر فارسی به دانش‌آموزان هستند

مهر: مجموعه ۵ جلدی «ماه بر ترک دوچرخه» برگزیده شعر فارسی از اولین شعرها تا امروز برای نوجوانان است. این مجموعه را علی اصغر سیدآبادی تألیف و گردآوری و نشر ثالث منتشر کرده است.
سیدآبادی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این مجموعه می‌گوید: این مجموعه برای پاسخ‌گویی به یک نیاز تألیف و تدوین شده است. تصویری که در کتاب‌های درسی از شعرفارسی ارائه می‌شود، تصویر کاملی نیست و نمی‌تواند بچه‌ها را جذب کند. این مجموعه تلاش می‌کند تصویری کامل‌تر و درست‌تر از شعرفارسی ارائه کند.
به گفته این نویسنده و شاعر کودک و نوجوان، در کتاب‌های درسی نه تنها نمونه‌های خوب و موفق شعر نیمایی و سپید گنجانده نشده که بخش مهمی از شعرهای قدیم ایران نیز در این کتاب‌ها غایب است؛ در صورتی‌که این شعرها می‌توانند پنجره ای زیبا وجذاب به روی شعر فارسی باز و کودکان و نوجوانان را به شعر و ادب فارسی علاقه‌مند کنند.
سیدآبادی با اشاره به این‌که نمی‌توان از کتاب‌های درسی انتظار داشت، بچه‌ها را با شعرهای خوب فارسی آشنا کند ادامه می‌دهد: راستش را بخواهید جرقه تألیف این کتاب از جلساتی زده شد که در اواخر دهه ۷۰ برای تألیف کتاب ادبیات فارسی دوره راهنمایی به آموزش و پرورش می‌رفتم. آنجا متوجه شدم به دلایل مختلف نمی‌توان از کتاب درسی انتظار داشت که نوجوانان ما را با شعر آشنا کند. این مجموعه در واقع به چنین نیازی پاسخ می‌دهد.
نویسنده مجموعه «ماه بر ترک دوچرخه» درباره ویژگی‌های این مجموعه می‌گوید: در این دوره ۵ جلدی شعرهای برگزیده از دوره‌های مختلف شعرفارسی انتخاب و درباره ویژگی‌های هر دوره به زبانی ساده توضیح داده شده است. این کتاب یک مقدمه دارد که در آن درباره چگونگی شعرخواندن، شکل ظاهری شعر و کلمات آسیب دیده در شعر به اضافه فهرستی از شعرهای آسان‌تر بحث شده است. سپس در ۲۱ فصل درباره شعرهای دوره‌های مختلف توضیح داده شده و برگزیده‌ای از شعرهای این دوره‌ها ارائه شده است و سپس کتاب‌شناسی شاعران معاصر، فرهنگ واژگان شعر و موخره‌ای در توضیح روش کار آمده است.
سیدآبادی با اشاره به این‌که شعر شاعران مهم و تاثیرگذار ایران، از قرن چهارم تا دوره معاصر در این مجموعه آمده بیان می‌کند: تقریباً شعر همه شاعران مهم ایران، از اولین‌ها تا شعرای معاصر در این مجموعه آمده اما تعداد شعرها از هر شاعر متفاوت است. دلم می‌خواست از شاعران مهم‌تر، تعداد بیشتری شعر می‌گذاشتم اما در ارتباط با همه شاعران تاثیرگذار، این اتفاق نیفتاد و دستم برای انتخاب باز نبود چراکه باید تناسبی بین اهمیت شاعر و نگاه مخاطب ایجاد می‌کردم و ناچار شدم از بسیاری شاعران فقط یک شعر بیاورم و نه بیشتر.
نویسنده «ماه بر ترک دوچرخه»با تاکید می‌گوید: این مجموعه به شعر کودک و نوجوان نمی‌پردازد و در آن نشانی از شعر نوجوان و کودک نیست. حتی از کسانی مانند قیصر امین پور هم، شعری انتخاب نشده؛ این مجموعه، در واقع گزیده‌ای از شعر ایران است برای نوجوانان؛ بی‌آن‌که اثری از شاعرانی چون قیصر امین‌پور و بیوک ملکی و مصطفی رحماندوست و دیگر شاعران نوجوان در آن آمده باشد. چون فرض ما براین بوده که نوجوانان و کودکان علاقه‌مند به شعر، علی القاعده باید شعرهای نوجوان را خوانده باشند. خوب هم هست که کسی آنتولوژیی از شعر کودک و نوجوان ایران تدوین و منتشر کند، اما تعریف کار من متفاوت است.
دو جلد از مجموعه ۵ جلدی «ماه بر ترک دوچرخه» به شعر معاصر اختصاص یافته؛ نویسنده درباره مخاطبان این مجموعه می‌گوید: من این کتاب را برای نوجوانان نوشته‌ام اما چون نمونه چنین کتاب‌هایی برای عموم مردم هم نیست، همه می‌توانند این کتاب را بخوانند و استفاده کنند. همچنین نوجوانانی می‌توانند فقط به شعرهای این مجموعه بسنده کنند و نوجوانانی هم که شعر را تخصصی‌تر دنبال می‌کنند می‌توانند همه کتاب را بخوانند. جمعی از خوانندگان هم می‌توانند بزرگسالان باشند، کسانی که شعر را تخصصی دنبال نکرده‌اند اما به آن علاقه‌مند هستند. ضمن اینکه این مجموعه ۵ جلدی با بیش از ۱۱۰۰ صفحه یک مجموعه مدرسه ای - کتابخانه ای است و برای بچه‌ها جنبه دایره المعارفی و تحقیقی هم دارد.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST